"Wie o wie gaat DC Studios redden van de ondergang?" Dat moeten de studiobazen zich hebben afgevraagd na een zoveelste DC-filmdebakel. Ze legden het lot in de handen van niemand minder dan regisseur James Gunn. Aan hem de taak om met een nieuwe verfilming van de vertrouwde Superman de studio nieuw leven in te blazen.
Superman is door Leander den Boer op 21 juli 2025 beoordeeld met een 7 / 10.
Kunt u het zich nog herinneren, die goede oude tijd waarin iedereen haastig naar de bioscoop trok om weer een nieuwe Marvel-film te zien die een toevoeging vormde op het Marvel Cinematic Universe? De studio verdiende er tientallen miljarden euro's mee, en de meeste films vielen bij menig bioscoopganger én criticus in de smaak. Dat kunnen wij ook, moet DC Studios hebben gedacht. Naast enkele op zichzelf staande films, de succesvolle Joker en The Batman, probeerden ze met hun eigen Extended Universe het succes van concurrent Marvel na te bootsen.
Wat volgde was een treinongeluk in slow-motion. Er volgden absolute draken van films als Justice League en The Flash en er waren magere hoogtepuntjes met Wonder Woman en de semi-reboot The Suicide Squad, ook door James Gunn geregisseerd. Terugkijkend was het Extended Universe een zielloos experiment zonder cohesie, met vaak duistere films zonder enige vorm van zelfspot. De aanstelling van Gunn, die we vooral kennen van de succesvolle Guardians of the Galaxy-trilogie, als het nieuwe creatief hoofd van DC Studios moest zorgen voor een nieuwe wind. Hij besloot het heft in eigen hand te nemen en ging snel aan de slag met de regie van een nieuwe Superman-verfilming.
‘Superman weet de kijker dus bovenal te amuseren, mits je je overgeeft aan de sterk aanwezige portie theatraliteit.’
Gunn laat er geen gras over groeien. De kijker belandt midden in een doorleefde wereld waarin iedereen al weet wie de buitenaardse Superman is en wat een enorme goedzak hij is. Ook heeft hij al enkele maanden een relatie met Lois Lane, zijn collega bij de krant The Daily Planet waar hij als zijn alter ego Clark Kent werkzaam is. Maar wanneer Superman zich bemoeit met een geopolitiek conflict keert de publieke opinie, aangezwengeld door de leugenachtige schurk Lex Luthor, zich tegen hem.
De hand van James Gunn is direct zichtbaar. Als een van de weinige auteurs binnen het superheldengenre voorziet hij de film van een lekkere portie kleur, humor en, bovenal, plezier. In plaats van de grauwe en over-serieuze voorgaande DC-films, is deze film vooral bedoeld om de kijker simpelweg te vermaken. De kenmerkende over-de-top gevechten van Gunn, begeleid door een lekkere soundtrack, zijn gefilmd met zinderend camerawerk, evenals de iconische vliegscènes van Superman. Zoals we gewend zijn van de regisseur balanceert hij daarbij op het randje van de extravagantie, maar de passie voor het bronmateriaal is onmiskenbaar aanwezig.
Superman weet de kijker dus bovenal te amuseren, mits je je overgeeft aan de sterk aanwezige portie theatraliteit. De kracht van de film zit ook in de cast, met name bij David Corenswet, die een charismatische Superman neerzet, en Nicholas Hoult als de in en in slechte Lex Luthor. Wel moet gezegd worden dat de verschillende subplotten niet allemaal even goed werken en krijgen de bijpersonages nauwelijks tijd voor enige vorm van karakterontwikkeling. Maar voor een superheldenfilm en de start van een nieuw tijdperk voor DC is dat op de koop toe te nemen. Met dank aan James Gunn start de studio daarom dit nieuwe tijdperk met een dikke voldoende.