Dune: Part One (2021)

Recensie Dune: Part One (2021)

Dune: Part One recensie

In de verre toekomst herbergt de planeet Arrakis de cruciale grondstof specie, waarmee ruimtereizen mogelijk gemaakt worden. Als het keizerrijk beslist om het huis Harkonnen de bewaking van de planeet uit handen te nemen en over te dragen aan het huis Atreides, zint het huis Harkonnen op wraak, onder leiding van De Baron. Voor Paul Atreides, de zoon van de hertog van Atreides, blijkt een belangrijke rol weggelegd.

Villeneuve bewees eerder al met Arrival (2016) en Blade Runner 2049 (2017) dat hij weet hoe hij een meeslepende science fiction film in elkaar moet knutselen. Met deze Dune overtreft hij zichzelf. De film is een heus plezier om naar te kijken. Hij creëert volstrekt geloofwaardige werelden (toegegeven, geholpen door een budget om u tegen te zeggen) waarin het vanaf de eerste minuut goed toeven is en waarvan je na afloop denkt: ‘Ik wil terug!’.

DOP Greig Fraser tovert het ene mooie plaatje na het andere op het scherm, volledig in lichte bruintinten geschoten met magnifieke landschappen en indrukwekkende zandwormen. Nooit heb je het gevoel dat dit allemaal niet echt is. Het is echter de grote verdienste van Villeneuve dat de film overeind blijft. Dankzij zijn inventieve regie en een knappe montage verveelt de film geen minuut, ondanks dat hij voor zeker twee derden uit dialogen bestaat. De actiescènes zijn schaars maar diegene die er zijn, mogen er dan ook wel zijn.

Hij wist bovendien een sterrencast aan te trekken, aangevoerd door Hollywoods jongste lieveling Timothée Chalamet. Met zijn charisma en indringende blik draagt hij de film probleemloos, waarmee ik zeker geen afbreuk wil doen aan de rest van de cast. Stuk voor stuk klasbakken die hun rol voortreffelijk spelen. De mooiste rollen zijn weggelegd voor Isaac, Ferguson, Momoa en een vadsige Skarsgård. Bardem en Zendaya hebben relatief weinig te doen, maar het ziet ernaar uit dat zij in een (hopelijk) vervolg veel meer aan bod zullen komen. Dat is dan meteen ook het enige minpunt van de film: het einde. Het is bijlange nog niet gedaan en wellicht zullen we meer dan twee jaar moeten wachten op het vervolg, als dat er ooit komt. Ik hoop het alvast van ganser harte.

Cast: Timothée Chalamet Rebecca Ferguson Sharon Duncan-Brewster Oscar Isaac
Josh Brolin Dave Bautista Stellan Skarsgård Stephen McKinley Henderson
Zendaya David Dastmalchian Chang Chen Charlotte Rampling