Dune: Part One (2021)

Recensie Dune: Part One (2021)

Dune: Part One recensie

In de verre toekomst is er een conflict tussen de huizen Harkonnen en Atreides. Beide willen ze heersen over Arrakis, een woestijnplaneet waar zich de belangrijkste grondstof bevindt om rijk van te worden. De zoon van de hertog, Paul Atreides (Timothée Chalamet), krijgt visioenen over de aankomende oorlog die op de loer ligt en zijn rol in dit verhaal.

Regisseur Denis Villeneuve staat geheid voor kwaliteit. Uit zijn filmografie van de laatste jaren behoren er een aantal tussen mijn persoonlijke favorieten - zie Prisoners (2013) & Arrival (2016) in het bijzonder. Ook wist hij succesvol nieuw leven te blazen in de wereld van Blade Runner, een mooi voorproefje voor de zware taak die hij hierna op zich zou nemen. Nu staat Villeneuve namelijk aan het roer van één van de meest grandioze sciencefictionverhalen in geschrift. Een boekverfilming van Frank Herberts Dune.

Dune behoort tot de boeken waarvan een verfilming maken haast onmogelijk lijkt, maar we weten ondertussen dat dankzij de moderne technieken van tegenwoordig en met een flink budget zo elke wereld gevisualiseerd kan worden naar het witte doek. Het is dan ook een ambitieuze onderneming om de eerste helft van Dune te verfilmen. Gelukkig doet Denis Villeneuve dit door prachtige shots te creëren die dit sciencefictionverhaal episch in schaal doet lijken.

Deze epische schaal brengt ook de grootste valkuil van Dune met zich mee: zijn grootsheid en de hoeveelheid informatie die we moeten verwerken kan overweldigend overkomen. (te)Veel expositie is noodzakelijk om alle huizen, werelden en namen te belichten die aan dit verhaal deelnemen. In dit opzicht doet de film voornamelijk denken aan het politiek-gedreven Game of Thrones, maar het voordeel van een tv-serie is dat je veel ruimer de tijd hebt om alles op je te nemen, een aspect dat verloren gaat met de beperkingen van een reguliere speelfilm. Voor nieuwkomers van Dune, die niet eerder affiniteit hadden met het verhaal, kan de film hierdoor minder toegankelijk zijn.

Ook moet gezegd worden dat met tweeënhalfuur aan film het geheel iets compacter had gemogen. Visioenen en verhaalelementen worden keer op keer herhaald en de lange speelduur begint daardoor langzaam aan je te knagen. Hierdoor zijn er bepaalde stukken waar Dune vrij langdradig overkomt, wat niet had gehoeven aangezien het verhaal toch al opgesplitst wordt in twee delen. Het helpt dan ook niet dat de film eindigt met een anticlimax. Een duidelijke opzet naar meer, maar het is nog onzeker of deze daadwerkelijk geproduceerd gaat worden. Alles hangt af van het succes van deze film.

Dune: Part One (2021) staat overeind door de duidelijke visie van regisseur Denis Villeneuve. Zijn vaardigheden achter de camera zijn niet te ontkennen en hij koos voor een topcast met grote namen om Dune te voorzien van een dosis klasse. Echter valt de film een beetje in duigen onder het gewicht van zijn eigen ambitie. Ik was positief onder de indruk van de filmtechnische aspecten, maar het verhaal wist mij weinig te bekoren, wat mede komt door het gemis van een persoonlijke connectie met de personages. Ik ben benieuwd of het tweede deel van Dune misschien zijn voorganger kan versterken in kwaliteit, want hoe het er nu voor staat bewijst Dune in mijn ogen dat sommige boeken ook beter boeken kunnen blijven.

Cast: Timothée Chalamet Rebecca Ferguson Sharon Duncan-Brewster Oscar Isaac
Josh Brolin Dave Bautista Stellan Skarsgård Stephen McKinley Henderson
Zendaya David Dastmalchian Chang Chen Charlotte Rampling