Een Viking, een ninja-krijger én een piloot nemen het allemaal op tegen het monster dat het liefst jaagt: de Predator.
Predator: Killer of Killers is door Jordy Gomes op 10 juni 2025 beoordeeld met een 8 / 10.
Na de overname van 20th Century Fox heeft Disney het gevreesde wezen Predator nieuw leven ingeblazen met de direct-naar-streamingfilm Prey (2022). Vanwege het succes kreeg regisseur Dan Trachtenberg de creatieve leiding over de franchise. Dit jaar staat hij aan het roer van de aankomende live-actionfilm Predator: Badlands, én hij produceerde deze geanimeerde spin-off: Predator: Killer of Killers. Het is een anthologiefilm, verdeeld in drie aparte verhalen.
In The Shield, dat zich afspeelt in het tijdperk van de Vikingen, volgen we Ursa, het vrouwelijke hoofd van een stam die uit is op wraak. Tijdens die zoektocht kruist ze het pad van het buitenaardse monster. Dit eerste verhaal introduceert niet alleen de opvallende animatiestijl, maar laat ook zien hoe creatief de actiescènes in dit medium zijn vormgegeven. De geweldsuitspattingen zijn intens en bloederig, waarbij het gevecht tussen Ursa en de Predator goed gebruik maakt van de omgeving.
‘De Predator wordt in drie tijdperken geplaatst, met brute confrontaties die dankzij de animatiestijl nog indrukwekkender overkomen.’
The Sword speelt zich af in 1629 en draait om twee Japanse broers die van elkaar zijn vervreemd. Na de dood van hun vader strijden ze om zijn positie als opperbevelhebber van de Samurai. Dan verschijnt er onverwachts een Predator. Dit segment vond ik het meest memorabel, aangezien het grotendeels zonder dialoog wordt gepresenteerd. De korte film leunt volledig op een beeldende vertelstijl, en het is bijzonder hoeveel kracht en emotie in zo'n korte tijd wordt overgebracht. De potentie van het concept komt hier volledig tot zijn recht.
Het laatste deel, The Bullet, volgt een jonge piloot tijdens de Tweede Wereldoorlog. De actie verplaatst zich naar de lucht, waar een Predator in zijn ruimteschip het opneemt tegen een vloot gevechtsvliegtuigen. Ook hier vallen vooral de inventieve kills op. Ieder verhaal biedt iets unieks, mede dankzij de variatie in wapens en gadgets waar elke Predator over beschikt. Daarmee laat de film goed zien hoe het wezen zich moeiteloos aanpast aan verschillende tijdperken.
Na de drie afzonderlijke verhalen volgt een korte epiloog die de losse delen op een sterke manier met elkaar verbindt. Dit is geen overbodige toevoeging, maar juist een afsluitend hoofdstuk dat de wereld en regels van de Predator-franchise verder uitbreidt. Voor het oplettende oog zijn ook een aantal verwijzingen te spotten. Het laatste shot maakt tevens nieuwsgierig naar wat nog komen gaat.
Predator: Killer of Killers plaatst de Predator in drie verschillende tijdperken, met brute confrontaties die dankzij de animatiestijl nog indrukwekkender overkomen. Inhoudelijk blijft het soms aan de oppervlakte, doordat de verhalen steeds nieuwe personages introduceren en er weinig ruimte is voor karakterontwikkeling. Toch laten de makers hun creativiteit de vrije loop, wat heeft geresulteerd in een spannende anthologie. Hopelijk blijft de franchise zich vanaf hier verder ontwikkelen – zowel in live-action als in animatie.
Te zien op Disney+