Wonder Woman 1984 (2021)

Recensie Wonder Woman 1984 (2021)

Wonder Woman 1984 recensie

Met behulp van een magische steen die wensen laat uitkomen grijpt zakenman Maxwell Lord (Pedro Pascal) zijn kans om snode plannen werkelijkheid te maken. Het is aan Wonder Woman (Gal Gadot) om dit te stoppen en de wereld te redden.

Het DC-filmuniversum is momenteel een zooitje, het is niet anders te verwoorden. Het is nog onduidelijk of toekomstige films connecties hebben met elkaar, aangezien Ben Affleck's Batman al is opgestapt (vervangen door Robert Pattinson) en ook Henry Cavill's Superman waarschijnlijk geen terugkeer zal maken. Dit terwijl Aquaman en Wonder Woman wel vrolijk doorgaan met hun geplande vervolgen. Begrijpelijk, gezien het grote succes van hun voorgangers. Heldin Wonder Woman is de eerste die een tweede deel cadeau krijgt, maar helaas behaalt Wonder Woman 1984 (2021) niet dezelfde hoogtes als voorheen.

In Wonder Woman (2017) streed Diana mee tijdens de Eerste Wereldoorlog en nam ze het uiteindelijk op tegen Ares, de god van de oorlog. Geen perfecte film, maar superheldin-waardig, om het zo maar te noemen. Het contrast met het plot van WW84 is enorm, want deze magische steen die wensen in vervulling kan laten gaan behaalt het niet bij het epische verhaal uit zijn voorganger. Het vergezochte en soms onnozele plot is absoluut de zwakste schakel uit dit vervolg. Aan dit plot-element zit ook de terugkeer van overleden piloot Steve Trevor verbonden. Het is fijn om het charismatische acteerwerk van Chris Pine weer te zien, maar zijn herkomst komt overbodig over en voelt aan als een goedkope manier van fanservice.

Het plot mag dan weinig onderhoudend zijn, maar de acteurs leveren sterk werk af met het matige materiaal dat ze krijgen voorgeschoteld. Zo is Gal Gadot nog steeds inspirerend als Wonder Woman én toont regisseur Patty Jenkins dat ze een voorkeur heeft voor een hoopvolle heldin wiens prioriteit ligt bij het beschermen en redden van mensen. Hiernaast geniet Pedro Pascal overduidelijk van zijn rol als slechterik en complimenteert de soundtrack van Hans Zimmer de actie op het scherm.

Wonder Woman 1984 ligt vrijwel in het midden, maar krijgt van mij toch een krappe voldoende, zeker als we de film vergelijken met andere DC producties die veel erger de plank hebben misgeslagen. Desondanks is het jammer dat Wonder Woman's tweede film teleurstellend uitpakt, aangezien haar karakteristieken vrijwel consistent goed zijn gebleven door de films heen. Met een derde film al op de loer kan ik alleen maar een wens doen: laat dit vervolg alsjeblieft kwalitatief beter zijn.

Cast: Gal Gadot Chris Pine Kristen Wiig Pedro Pascal
Robin Wright Connie Nielsen
Regie: Patty Jenkins
Genre: Superhelden Actie
Speelduur: 2:31 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Wonder Woman 1984:

Gal Gadot nog steeds goed als Wonder Woman, Pedro Pascal geniet duidelijk als slechterik Maxwell Lord, Soundtrack van Hans Zimmer, Focus op het beschermen en redden van mensen, Scène na de aftiteling bevat een leuke knipoog voor fans, Chris Pine wederom charismatisch als Steve Trevor..

..maar zijn inclusie is overbodig en ondermijnt zijn opoffering uit het voorgaande deel, Te lange speelduur met een te weinig onderbouwend plot, Vergezochte en ongeloofwaardige momenten

Jordy Gomes beoordeelt Wonder Woman 1984 met een 5,5 / 10.

5,5