Tick, Tick... Boom! (2021)

Recensie Tick, Tick... Boom! (2021)

Tick, Tick... Boom! recensie

Over een week nadert de dertigste verjaardag van Jonathan Larson. Hij probeert al jaren tevergeefs zijn musical van de grond te krijgen en het te maken als muziekschrijver en componist op Broadway. We zien een week uit zijn leven, waarin we de aanloop volgen naar het pitchen van zijn project voor grote producenten.

Binnen de wereld van musicals moet de naam Lin-Manuel Miranda een belletje doen rinkelen. Zijn Broadway-verfilming van Hamilton (2020) was mijn favoriet van dat jaar en ook recentelijk wist hij te verrassen met feelgood-project In the Heights (2021). Verder schreef hij de muziek voor Disney's Vaiana (2016) en hun aankomende Encanto (2021). Ik ben absoluut fan van zijn werk en met Tick, Tick... Boom! kruipt hij voor de eerste keer achter de camera voor een indrukwekkend regiedebuut.

Tick, Tick... Boom! gaat over een opkomende schrijver die worstelt om zijn passie-project geproduceerd te krijgen. Jonathan Larson's devotie voor de musical, zijn doorzettingsvermogen en frustratie zijn allemaal tastbaar en werken effectief beïnvloedend op de kijker. We leven volledig met hem mee: met elke kleine overwinning en alle tegenslagen die op zijn pad komen. Andrew Garfield is toegewijd aan de rol en heeft zelfs een jaar lang zangles gehad om zo geloofwaardig mogelijk over te komen. Hierin is hij in mijn ogen geslaagd. Garfield's acteerprestatie wringt verschillende emoties los en ontpopt zich zo tot één van me favorieten van het jaar.

Jonathan Larson bevat een unieke eigenschap waar de film voornamelijk om draait. Van elke doorsnee situatie weet hij in zijn hoofd een muziekstuk te maken. Hierdoor pakken de nummers in Tick, Tick... Boom! anders uit in vergelijking met een reguliere musical. Er wordt gezongen over je dagelijkse routine, welke veranderingen er komen wanneer zijn beste vriend verhuist, zijn twijfels in beslissingen nemen, enzovoorts. Zelfs tijdens een serieus gesprek, een argument tussen Larson en zijn vriendin, maakt hij een komisch liedje in zijn hoofd over een fictieve therapiesessie die hij met haar moet voeren. Dit nummer is de enige die negatief opvalt binnen de soundtrack. Hoewel grappig, botst hij enorm met de toon van een redelijk dramatische scène.

Gelukkig pakt alleen 'Therapy' minder uit dan verwacht. De andere combineren musical klanken met rock en piano voor een heerlijk eindresultaat. Wat me vooral positief opviel is dat Lin-Manuel Miranda koos om de nummers kleinschalig te houden. Intiem en bijna altijd vanuit het perspectief van Larson, waardoor we ons meer met hem verbonden voelen. Het mooiste voorbeeld is misschien wel 'Sunday'. Tijdens zijn drukke werkdag op zondag visualiseert hij een nummer voor zich om de stress te verminderen. Inhoudelijk gezien gaat het over de simpele zielen die daar dagelijks hun koffie komen drinken, maar het nummer bevat wat extras. De mensen hierin zijn namelijk allemaal grote Broadway-sterren van ouds tot nu, waaronder een aantal Hamilton-castleden. Zo werkt het nummer niet alleen als ontsnapping voor Larson's leven, maar ook als een prachtig eerbetoon aan muzikaal theater, chapeau.

Door de jaren heen word ik steeds warmer voor films binnen het musical genre. Ze kunnen je meesleuren van blijdschap en het meetikken op de beat van de muziek naar geraakt worden door een mooie stem met een ontroerend nummer. Tick, Tick... Boom! heeft alle eigenschappen die ik zoek in een goede musical en bevat hiernaast ook een dosis verwelkomende creativiteit. De titel impliceert genoeg: de tijd tikt steeds sneller door en zal op een dag ontploffen, dus grijp de dag en leef zoals jij dat wilt.

Tick, Tick... Boom! draait sinds 19 november in de bioscoop.

Cast: Andrew Garfield Alexandra Shipp Robin de Jesús Joshua Henry
Judith Light Vanessa Hudgens Lin-Manuel Miranda
Regie: Lin-Manuel Miranda
Speelduur: 1:55 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Tick, Tick... Boom!:

Geweldig regiedebuut voor Lin Manuel-Miranda, Sympathieke hoofdrol van Andrew Garfield, Aantal goede bijrollen, Creatieve muzieknummers, Interessante kijk naar iemand die zijn passie-project wilt produceren, Het visualiseren van muziek in Larson's hoofd, 'Sunday' is een mooie ode aan muzikaal theater, Opening & afsluiting nummers

Ondanks dat hij grappig is botst het nummer 'Therapy' met de toon van de dramatische scène waarin hij voorkomt

Jordy Gomes beoordeelt Tick, Tick... Boom! met een 8 / 10.

8