In the Heights (2021)

Recensie In the Heights (2021)

In the Heights recensie

In Washington Heights, Manhattan zien we verschillende verhalen van mensen die o.a. moeite hebben met rondkomen, liefdesproblemen en dromen van een beter leven krijgen in de toekomst.

In 2020 was de Broadway-verfilming van Hamilton mijn favoriet van het jaar. Hoe kon ik niet enthousiast worden toen ik wist dat de man achter de muziek, Lin-Manuel Miranda, nu een filmadaptatie zou maken van zijn andere bekende Broadway-hit: In the Heights (2021). Dit is wederom een aanstekelijke musical geworden die je vanaf het eerste nummer meesleept en je achterlaat met een feelgood gevoel.

Ik kan niet genoeg beamen hoe fijn het is om weer eens een film te zien die mij wist te overspoelen met verschillende emoties. Romantisch dankzij de liefdesverhalen van onze vier hoofdpersonages. Grappig omdat elk personage dat rondloopt in Washington Heights wel iets eigenaardigs heeft - er verscheen zelfs een brok in mijn keel tijdens het prachtige nummer van "Abuela" Claudia, zo mooi vormgegeven en uitgevoerd. Voor mij is dit tot nu toe een vrij teleurstellend filmjaar, maar In the Heights wist me weer te laten voelen hoe het is om compleet op te gaan in het grote witte doek. Een transporterende filmervaring die je alle ellende in de wereld even doet vergeten.

Misschien dat ik de stijl die Lin-Manuel Miranda hanteert gewoon fantastisch vind om naar te kijken. Het is een mix van rap, hip-hop, Dominicaanse swingmuziek en langzame stukken die het puur moeten hebben van de geweldige zangstemmen van de cast. Zoals het geval hoort te zijn bij een goede musical is elk nummer een muzikaal hoogtepunt dat een emotie toont van een personage of inhoudelijk het plot vooruitbrengt. Tevens is ook de regie hier een sterk punt - zie de fantastische dans-choreografieën tijdens de scène bij het zwembad, de groots-gevierde carnaval of het jongens tegen de meisjes 'dansgevecht' in de nachtclub, geïnspireerd door bijvoorbeeld West Side Story (1961). Voor het goed-oplettende oog zitten er ook wat kleine verwijzingen in naar Hamilton (2020), een leuk extraatje.

Uiteindelijk komt In the Heights (2021) gewoon op het perfecte moment aanwaaien. In deze periode wil je een film die de wereld om je heen doet vervagen met zijn zang, dans en muziek. Dit is de feelgood-film van het jaar, één die je geheid met een lach op je gezicht achterlaat.

Cast: Anthony Ramos Corey Hawkins Leslie Grace Melissa Barrera
Olga Merediz Daphne Rubin-Vega Gregory Diaz IV Jimmy Smits
Lin-Manuel Miranda
Regie: Jon M. Chu
Genre: Romantiek
Speelduur: 2:23 uur

Samengevat de plus- en minpunten van In the Heights:

Fantastische filmervaring op het grote scherm, Sympathieke personages, Grappig op momenten, Elk nummer is een muzikaal hoogtepunt dat een emotie toont of het verhaal vooruitbrengt, Knipoogjes naar Hamilton (2020), Bijrol van Abuela Claudia, Precies de feelgood-film die we nodig hebben in deze tijd

Niet alle verhalen krijgen evenveel aandacht, Tikkeltje te lang

Jordy Gomes beoordeelt In the Heights met een 8 / 10.

8