The Old Guard (2020)

Recensie The Old Guard (2020)

The Old Guard recensie

‘The Old Guard’ is een groep onsterfelijken die het onrecht in de wereld aanpakken. Als ze tijdens een missie in de val gelokt worden om aan te tonen dat ze wel degelijk onsterfelijk zijn, moeten ze als groep alles op alles zetten om te vermijden dat hun lichamen gebruikt worden als onderzoeksmateriaal voor wetenschappers op zoek naar het eeuwige leven.

Onze (Belgische) nationale trots Matthias Schoenaerts heeft met deze Netflix original voor het eerst een echt grote internationale hit te pakken. Alleen jammer dat het niet zijn beste film is. Dat hij een goede acteur is, weten we al lang, maar dat kan hij hier eigenlijk niet laten zien. Ook de rest van de topcast krijgt te weinig stof om iets mee te doen.

Dit is uiteraard in de eerste plaats een actiefilm, maar tegelijkertijd probeert de film ook existentiële vragen op te werpen over het trieste lot van de onsterfelijken. Gevolg is dat de makers op beide vlakken tekortschieten. De actiescènes zijn net niet opwindend genoeg (op het gevecht in het vliegtuig na misschien) en de personages blijven te oppervlakkig om ze echt goed te leren kennen.

Theron doet haar best en kijkt de hele film getormenteerd door de zware last die ze moet dragen en Schoenaerts laat zich van zijn gevoeligste kant zien in een scène waarin hij zijn trieste verleden uiteen doet aan het nieuwe lid van hun team. De film blijft op twee (manke) benen hinken en wordt bovendien ondersteund door wat volgens mij de meest irritante soundtrack van de 21ste eeuw moet zijn. Ondanks de goeie acteerprestaties en de bij momenten leuke actiescènes, gingen mijn gedachten meermaals naar Connor McLeod in Highlander (1986) en de schitterende soundtrack van Queen.

Cast: Charlize Theron KiKi Layne Matthias Schoenaerts Marwan Kenzari
Luca Marinelli Chiwetel Ejiofor
Regie: Gina Prince-Bythewood