Indiana Jones and the Temple of Doom (1984)

Recensie Indiana Jones and the Temple of Doom (1984)

Indiana Jones and the Temple of Doom recensie

Indiana Jones ontsnapt ternauwernood aan de dood na een bijna mislukte deal in Shanghai. Voor hij het goed en wel beseft, zit hij in Indië, vergezeld van zijn nieuwe vriendje Short Round en de verwaande zangeres Willie Scott. Ze komen terecht in een dorpje waar alle kinderen verdwenen zijn, evenals een of andere steen. Dat is het begin van een humoristisch avontuur met horrorelementen.

In juli 2022 zou de vijfde film van deze iconische held in de zalen moeten komen. Hoog tijd dus om deze klassiekers eens te herbekijken. Hoe je het ook draait of keert, Indiana Jones blijft toch één van de meest tot de verbeelding sprekende helden van het witte doek, schitterend gestalte gegeven door Harrison Ford als een mix tussen een wat sullige antiheld en een heldhaftig avonturier.

The Temple of Doom is de tweede in de reeks, na het magistrale Raiders of the Lost Ark (1981). Ik denk dat de meeste mensen het wel met me eens zullen zijn als ik zeg dat Raiders wellicht ook de beste uit de reeks is en zal blijven. Wat mij betreft, is deze Temple of Doom een goede sequel. Ik herinner mij nog dat ik met volle teugen genoot toen ik deze film voor het eerst zag in de bioscoop. En ook nu is het weer genieten geblazen van de avonturen en de fratsen van Jones en zijn kompanen.

Bij het (her)bekijken, kan ik eigenlijk alleen maar vaststellen dat dit soort films niet meer gemaakt worden. Spielberg zette met zijn Indiana Jones franchise de standaard voor dit soort films en werd nadien ook nooit meer geëvenaard. Zo zijn de eerste twintig minuten van deze film één lange adrenalinestoot waarbij je nauwelijks tijd krijgt om te ademen. Een dikke pluim voor de monteurs. Uiteraard speelt ook de schitterende soundtrack van John Williams een grote rol hierin. De ene hallucinante set piece volgt op de andere, af en toe onderbroken door knappe suspense en actie sequenties, zoals bijvoorbeeld de achtervolging met de mijnkarretjes.

Je kan discussiëren over de kwaliteit van het origineel tegenover de sequels, maar het blijft een iconische filmreeks die zelden of niet ontgoochelt. Als ik ooit een top 20 zou moeten maken van beste avonturenfilms aller tijden, dan zal deze Temple of Doom daar zeker in staan. Dus ja, ik kijk wel uit naar de vijfde film in de reeks.

Cast: Harrison Ford Kate Capshaw Amrish Puri Roshan Seth
Philip Stone Ke Huy Quan
Regie: Steven Spielberg