Alien (1979)

Recensie Alien (1979)

Alien recensie

Het jaar is 2122. Het ruimteschip Nostromo, met aan boord een bemanning van zeven, keert terug van een handelsmissie. De boordcomputer, ‘Mother’, houdt halt nadat ze een signaal ontvangt van een nabij gelegen planeet. De bemanning gaat op onderzoek en voor ze het weten, zitten ze opgescheept met een moordzuchtig buitenaards monster.

Als je deze film aan de oppervlakte bekijkt, is dit gewoon een slasher movie waar het ene na het andere personage op een gruwelijke manier wordt vermoord. En toch is geen enkele cineast er totnogtoe in geslaagd om deze film te kopiëren en hetzelfde niveau te halen. Zoals bij de meeste meesterwerken uit de filmgeschiedenis, zit ook hier alles goed.

In de openingsscène van de film zweeft de camera minutenlang door het ruimteschip. We leren alle ruimtes kennen en mede dankzij de fantastische soundtrack van Jerry Goldsmith krijgen we een beklemmend gevoel, een soort voorbode van wat nog komen zal. Het schip ziet er futuristisch uit, maar niet perfect. Hier is duidelijk in geleefd. De graad van detail is ongezien, van poppetjes op de eettafel tot foto’s en hebbedingetjes van de bemanningsleden.

Even later worden de personages geïntroduceerd. Noem mij eens één slasher film waarin ieder personage even geloofwaardig vertolkt wordt als hier. Stuk voor stuk onvergetelijke personages, met wie je echt gaat meeleven als de hel losbarst. De dialogen zijn bij momenten banaal, maar net dat maakt dat het allemaal zo levensecht aanvoelt. Het zal ook wel geen toeval zijn dat de meeste onder hen later uitgroeiden tot echte karakteracteurs, met Hurt en Dean Stanton op kop. Sigourney Weaver speelt Ripley, de eerste echte vrouwelijke held uit de filmgeschiedenis. Ze maakt haar kwetsbaar en stoer tegelijk. Eén van de mooiste personages uit de filmgeschiedenis is geboren.

We mogen ook de magistrale set pieces niet vergeten: het ruimteschip, de vondst van het buitenaards ruimteschip, de tuin met eieren, … Allemaal schitterende decors die bijzonder sfeervol in beeld gebracht worden (daar is Ridley Scott trouwens een meester in, zie ook Blade Runner (1982)). Dat laatste geldt trouwens voor de hele film. Een laatste, maar niet te verwaarlozen troef is de spanning. Die is bij momenten te snijden. De keuze om de alien slechts sporadisch te laten zien, blijkt een meesterzet. Hij kan overal zitten en als publiek zit je dan ook constant op het puntje van je stoel. Zie ook de, wat mij betreft, beste scène uit de film: Dallas die door de ventilatieschachten kruipt met de alien in zijn kielzog. Kortom, een meesterwerk pur sang. Heel vaak gekopieerd, maar nooit geëvenaard.

Cast: Sigourney Weaver Tom Skerritt Veronica Cartwright Harry Dean Stanton
John Hurt Ian Holm Yaphet Kotto
Regie: Ridley Scott
Genre: Klassieker Sciencefiction Horror
Speelduur: 1:57 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Alien:

Subliem van sfeer, Bijzonder geloofwaardige acteerprestaties, Natuurlijk aanvoelende dialogen, Fantastische soundtrack van Jerry Goldsmith, Futuristische decors, maar echt aanvoelend, Graad van detail op de set, Onvergetelijke personages, Ripley (eerste echte vrouwelijke held uit de filmgeschiedenis), Magistrale set pieces, De spanning is bij momenten te snijden, Het monster

-

Kurt Velghe beoordeelt Alien met een 10 / 10.

10