Raya and the Last Dragon (2021)

Raya and the Last Dragon recensie

Het koninkrijk Kumandra was ooit de ideale woonplaats waar de inwoners vreedzaam samenleefden met draken. Op een dag worden ze aangevallen door de Druun, kwaadaardige entiteiten die de mensen in steen veranderen. De draken offeren zichzelf op om het koninkrijk te redden. De strijd om de drakensteen verdeelt het koninkrijk in vijf stammen (Heart, Tallon, Tail, Fang en Spine) en brengt de Druun terug. Raya woont in Heart en gaat op zoek naar Sisu, de laatste draak, in de hoop zo de vrede te herstellen.

Disney lijkt de laatste jaren het onderspit te moeten delven tegen Pixar, de absolute heersers van de digitale animatiefilm. Met deze Raya zetten ze echter overduidelijk een stap in de goeie richting. De wereld die ze hier creëren is van een wonderlijke schoonheid en tovert het ene prachtige beeld na het andere op uw televisiescherm. De film is dan ook een lust voor het oog. Zo jammer dat we dit niet in de bioscoop mochten aanschouwen, maar enkel op TV via Disney+.

Raya is het schoolvoorbeeld van de moderne vrouw. Ze is geen traditionele Disney-prinses maar een stoere jongedame die weet wat ze wil en daar ook alles voor over heeft. De antagonist van dienst is Namaari, de prinses van Fang, waarmee Raya een haat-liefde verhouding heeft. Zoals gewoonlijk wordt Raya bijgestaan door een groep kleurrijke personages, zoals de dievenbende onder leiding van peuter Noi, Tuk-Tuk, scheepskapitein en kok Boun, spierbundel met het hart op de juiste plaats Tong en, niet te vergeten, het hart van de film, Sisu de laatste draak.

Het verhaaltje zelf is behoorlijk voorspelbaar en zelfs een beetje repetitief omdat ze iedere stam moeten ‘verslaan’ om een deel van de drakensteen terug te ‘krijgen’. Gelukkig ziet het er allemaal zo mooi uit, is de humor voldoende aanwezig en zijn de actiescènes bij momenten spannend en heel knap in beeld gebracht dat het wat slappe verhaaltje eigenlijk maar bijzaak is. Kortom, een hele mooie film (letterlijk dan) om samen met het gezin een avondje voor te gaan zitten.

Cast: Kelly Marie Tran Awkwafina Izaac Wang Gemma Chan
Daniel Dae Kim Benedict Wong Sandra Oh Thalia Tran
Lucille Soong Alan Tudyk