Pig (2021)

Recensie Pig (2021)

Pig recensie

Rob is een eenzaat die een kluizenaarsbestaan leidt in de bossen rond Portland. Zijn enige compagnon is zijn varken waarmee hij truffels zoekt en die dan verkoopt aan Amir, die ze op zijn beurt slijt aan de lokale restaurants. Als op een dag echter zijn varken ontvoerd wordt, wordt het beest in hem wakker en gaat hij op zoek naar zijn varken...

Nicolas Cage duikt de laatste jaren op in hele bizarre films waar af en toe wel eens een leuk filmpje tussen zit. Denken we bijvoorbeeld aan Joe (2013), Mandy (2018) of Color Out of Space (2019). Hij lijkt films te maken aan de lopende band, waardoor zijn reputatie al lang niet meer is wat ze geweest is. Toch blijf ik fan van Cage, want als hij in vorm is, is hij in vorm. En wat een verademing om hem eens niet in de rol van dolgedraaide wraakengel te zien (ondertussen zijn handelsmerk geworden) maar als een mens van vlees en bloed. Zonder twijfel één van zijn beste vertolkingen van de laatste jaren.

Nochtans heeft het er aanvankelijk alle schijn van dat ook dit weer de zoveelste wraakfilm wordt. Cage loopt de hele film met een almaar meer bebloed gezicht rond en kijkt voortdurend alsof hij alles en iedereen haat. Onder die ruwe bolster schuilt echter een mens die afscheid heeft genomen van zijn verleden en daar nu weer mee geconfronteerd wordt tegen wil en dank.

Debuterend regisseur Michael Sarnoski houdt het heel sober en kiest voor de trage aanpak. Alex Wolff speelt Amir als een typische yup die maar geen connectie vindt met zijn vader. Aanvankelijk voelt hij er niets voor om Rob te helpen in zijn zoektocht, maar geleidelijk aan ontdekt hij in Rob een soort vaderfiguur en vooral een mens, veel meer dan wat er uiterlijk te zien is. Kortom, Pig is het mooie relaas van een man op zoek naar zijn varken, maar meer nog naar de ultieme confrontatie met zijn tragische verleden. Cage kan het nog altijd.

Cast: Nicolas Cage Alex Wolff Adam Arkin
Regie: Michael Sarnoski
Speelduur: 1:32 uur