Memento (2000)

Recensie Memento (2000)

Memento recensie

Dankzij een ongeluk heeft Leonard (Guy Pearce) te maken met een aandoening waardoor hij geen nieuwe herinneringen kan aanmaken. Ongeveer elke vijftien minuten vergeet hij waar hij mee bezig was. Een lastige opgaven wanneer je zoekende bent naar de moordenaar van je vrouw.

Christoper Nolan's naam is hedendaags bekend onder menig filmliefhebber. Zijn werk aan The Dark Knight trilogie (2005 - 2012) en blockbusters als Inception (2010) en het recente Tenet (2020) maken hem één van de meest belovende regisseurs die vandaag de dag films produceert. In zijn tijd voor dit grote succes maakte hij een geniaal, kleinschalig project, genaamd Memento (2000). De titel leidt af van het Latijnse woord Memento Mori, wat zich vertaald naar "remember that you will die."

Zoals de bovenstaande omschrijving verklapt heeft ons hoofdpersonage last van een korte-termijn geheugen, waardoor hij altijd vol met vragen achterblijft en zich constant bevind in een staat van verwarring. Ongeveer elke vijftien minuten wordt zijn geheugen 'opnieuw opgestart' als het ware. Onmiddellijk vergeten wat hij de afgelopen uren heeft meegemaakt. Om dit gedesoriënteerde gevoel ook bij de kijker over te brengen koos Nolan voor een briljante aanpak.

De film wordt gepresenteerd in twee onderdelen, kleur en zwart-wit. De scènes in kleur spelen zich achterstevoren af, terwijl alles in het zwart-wit wel in chronologische volgorde loopt. Deze twee tijdlijnen komen samen in het middenstuk, wat tevens het eind van de film betekent. Door deze manier van verhaalvertelling voelen wij ons net zo verward als het personages van Guy Pearce en blijft het mysterie tot de laatste onthulling meeslepend.

De kracht van Memento zit hem in de kleine details, zoals de tatoeages die Leonard op zijn lichaam heeft om bepaalde dingen te onthouden of de ware betekenis achter het verhaal van Sammy Jankis. Alle puzzelstukjes vormen samen één geheel, maar laten wel ruimte over voor een eigen interpretatie. Christopher Nolan laat de kijker zelf een eindoordeel maken over de gebeurtenissen en vraagt wat jij denkt dat waarheden of leugens zijn. Hierdoor is Memento al twintig jaar verantwoordelijk voor aangrijpende filmdiscussies en behoudt hij zijn plaats als Nolan's meest innovatieve werk.

Cast: Guy Pearce Carrie-Anne Moss Joe Pantoliano Mark Boone Junior
Stephen Tobolowsky Harriet Sansom Harris Callum Keith Rennie Larry Holden
Jorja Fox
Genre: Thriller Drama Klassieker
Speelduur: 1:53 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Memento:

Regie en script van Christopher Nolan, Briljant concept en uitvoering, Fantastische acteerprestatie van Guy Pearce, Sterke bijrollen, Interessant en meeslepend, Thema's en ontknoping, Kleinere details die in het verhaal zijn verwerkt, Open voor eigen interpretatie, Verhaal van Sammy Jankis

-

Jordy Gomes beoordeelt Memento met een 9 / 10.

9