Inception (2010)

Recensie Inception (2010)

Inception recensie

Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een speciale soort dief. Hij infiltreert dromen om zo informatie te stelen. Hij krijgt de kans om zijn criminele verleden te vernietigen door een idee te plaatsen in de gedachten van een zakenman (Cillian Murphy), deze onmogelijke taak wordt omschreven als: Inception.

De Nederlandse bioscopen zijn recent weer heropend en om dit te vieren zijn een aantal 'klassiekers' opnieuw te aanschouwen op het witte doek. Aangezien de release van regisseur Christopher Nolan's nieuwe film Tenet (2020) ook op de loer ligt, is gekozen om een groot deel van zijn oeuvre dus nogmaals te vertonen. Toevallig valt hieronder ook het tienjarige-jubileum van Inception (2010).

Nolan neemt zijn tijd om alles zo goed mogelijk uit te leggen over de werking binnen de droomwereld. Verschillende niveau's van dromen zijn toegankelijk met elk een ander verloop van tijd, meer gevaar/beveiliging en een grotere kans om permanent vast te blijven zitten. Toegegeven; de film eist dankzij de grote hoeveelheid aan informatie die je te verwerken krijgt je volledige aandacht. Maar dankzij de duidelijke dialogen van de karakters en met sterke visuele ondersteuning weet Nolan deze vast te houden en er tegelijk voor te zorgen dat de kijker zich nooit verloren voelt binnen het verhaal.

Net als de dromen zelf bestaat ook het verhaal uit verschillende lagen. Wat begint als een idee plaatsen in het hoofd van een belangrijke zakenman eindigt met spannende plotwendingen, leren omgaan met verlies en het loslaten van je schuldgevoelens uit het verleden. Nolan weet zijn films vaak structureel als een puzzel te benaderen en Inception, met al zijn complexe ideeën, is geen uitzondering op deze regel.

Het ontroerende eind is voor ons hoofdpersonage een droom die uitkomt, misschien wel te mooi om waar te zijn? Daarom is het laatste shot zo memorabel; weet jij nog het verschil tussen de onwerkelijkheid en realiteit? Zolang je gelukkig bent, maakt het dan überhaupt uit? Met deze vraagstukken laat Nolan je achter en hiermee creëert hij een blockbuster die niet alleen op het actiefront genoeg te bieden heeft, maar ook inhoudelijk zorgt voor interessante meningsverschillen. Christopher Nolan is één van de weinige regisseurs die tot op heden nog compleet originele films produceert op zo'n grote schaal als deze, en dat is het applaudisseren meer dan waard.

Cast: Leonardo DiCaprio Ken Watanabe Joseph Gordon-Levitt Marion Cotillard
Ellen Page Tom Hardy Dileep Rao Cillian Murphy
Tom Berenger Michael Caine
Genre: Actie Sciencefiction Thriller Klassieker
Speelduur: 2:28 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Inception:

Regie van Christoper Nolan, Creatief en uniek concept, Sterke cast met o.a. Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Tom Hardy, Ellen Page & Cillian Murphy, Goede opbouw en uitleg wat betreft de droomwereld en hoe alles in elkaar steekt, Sterke mix van praktische en CGI-effecten, Bombastische soundtrack van Hans Zimmer, Eind is open voor eigen interpretatie

Het concept brengt zoveel creativiteit en mogelijkheden met zich mee dat deze nog sterker benuttigd konden worden (voornamelijk visueel)

Jordy Gomes beoordeelt Inception met een 8,5 / 10.

8,5