Insomnia (2002)

Insomnia recensie

Na de moord op een tiener wordt detective Will Dormer (Al Pacino) ingeschakeld om de zaak te onderzoeken. Tijdens zijn zoektocht komt hij tegenover een slimme crimineel te staan die misschien informatie heeft om de detective te chanteren.

De meeste zijn wel bekend met de huidige rij aan blockbuster-films van Christoper Nolan, maar zijn oorspronkelijke kracht lag in kleinschalige projecten, voornamelijk thrillers. Na het briljante Memento (2000) mocht Nolan zich wagen aan een remake. Insomnia (2002) is namelijk gebaseerd op een gelijknamige Noorse film uit 1997. Uit Nolan's bibliotheek lijkt Insomnia het meest vergeten/ondergewaardeerd te worden. Zonde, want dit is een spannend kat-en-muisspel.

Wat in mijn ogen Nolan een unieke regisseur maakt is zijn mogelijkheid om een klein onderdeel toe te voegen die een film drastisch omhoog brengt in kwaliteit. Zo is Inception (2010) eigenlijk niks meer dan een 'simpele' actiefilm, maar omdat hij het concept van dromen erbij introduceert wordt het ineens een memorabele kijkervaring. Dit geldt ook voor Insomnia. Op het eerste gezicht een misdaadverhaal met een interessant mysterie, maar zodra de bijpassende filmtitel een rol gaat spelen in het plot veranderd de zaak.

In dit kleine stadje waar de moord is gepleegd gaat de zon namelijk niet onder. Het is altijd licht, waardoor detective Dormer (Al Pacino) na enkele dagen te maken krijgt met Insomnia (slapeloosheid). Dit heeft fysiek en mentaal invloed op zijn gezondheid. Zijn waarnemingen en manier van denken worden aangetast, hij wordt slordiger, en zo ook eerder kwetsbaar voor de manipulerende woorden van onze dader.

Na de eerste ontmoeting tussen de detective en de crimineel kan het psychologische aspect uit de film van start gaan. Door een aantal gebeurtenissen zijn de twee 'gedwongen' de handen inéén te slaan, terwijl ze ondertussen elkaar proberen te bespelen. Vanaf dit punt komt het fantastische acteerspel tussen Al Pacino & Robin Williams het best naar voren. Hier hebben we Nolan's overzichtelijke regie, sterke dialogen en tastbare spanning voor te danken.

Over het algemeen is Insomnia (2002) misschien het meest 'standaard' uit Nolan's filmografie, maar laat dit je niet weerhouden om de film een eerlijke kans te geven. Waarschijnlijk ben je na afloop een stuk dankbaarder voor je dagelijkse nachtrust.

Cast: Al Pacino Robin Williams Hilary Swank Maura Tierney
Martin Donovan Nicky Katt Paul Dooley
Genre: Misdaad Thriller Remake Klassieker
Speelduur: 1:58 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Insomnia:

Regie van Christoper Nolan, Geweldig acteerwerk van Al Pacino, Indrukwekkende en serieuze rol voor Robin Williams, Bijrollen van Hilary Swank en Martin Donovan, Interessant kat-en-muisspel, Zowel een misdaad-mysterie als een psychologische thriller, Gebruik van 'Insomnia' (slapeloosheid) in het plot

Misschien het meest 'standaard' van alle Christopher Nolan films

Jordy Gomes beoordeelt Insomnia met een 8 / 10.

8