Druk (2021)

Recensie Druk (2021)

Druk recensie

Geschiedenisleraar Martin (Mads Mikkelsen) en zijn drie collega's zijn hun standaard werkwijze zat en besluiten om een eigenaardige theorie te testen. Het schijnt dat de mens is geboren met 0.5 promille alcohol tekort in ons lichaam. Het viertal besluit daarom om constant overdag te drinken om zo permanent dit alcoholpercentage aan te houden in hun bloed.

Deense regisseur Thomas Vinterberg & acteur Mads Mikkelsen kwamen eerder bijeen om ons te trakteren met de aangrijpende drama Jägten (2012). Als zo'n goed duo weer samenkomt voor een nieuw project is het logisch dat mijn enthousiasme hiervoor hoog lag. Na het lezen van het eigenaardige concept ben ik om. Druk (2021) klinkt als een film die precies in mijn straatje past.

Lees hierboven de premisse van de film en je snapt meteen dat dit kan zorgen voor grappige situaties. Vanaf de start van het experiment worden meteen de oppervlakkige voordelen van alcohol laten zien. Hiermee bedoel ik dingen als het gemakkelijker praten met andere mensen, een extra zetje zelfvertrouwen krijgen, een stuk losser overkomen en lekkerder in je vel zitten, etc. Het begint allemaal zo onschuldig en de lol spat er zeker vanaf bij de vier vrienden. Gelukkig is de film geen excuus om alcohol te verheerlijken, aangezien de keerzijde van overmatig alcoholgebruik ook wordt belicht. Deze uitvoering maakt van Druk een echte komedie/drama - goed gebalanceerd.

Vanzelfsprekend heeft het experiment grote gevolgen voor de sociale en mentale toestanden van de vier leraren. Wanneer hun persoonlijke privélevens eronder beginnen te lijden behandelt de film dit serieus en vertrouwt regisseur Vinterberg erop dat zijn topacteurs dit geloofwaardig overbrengen. Sterk gespeeld door hoofdrolspeler Mads Mikkelsen in het bijzonder. Leraar Martin kampt namelijk met innerlijke demonen en door de film heen zien we zijn midlifecrisis uitspelen op het scherm. Vinterberg weet zijn film te gronden met een dosis menselijkheid en creëert sympathieke personages die, ondanks dat ze soms niet de meest verstandige beslissingen maken, wel het hart op de juiste plaats hebben. Terug te zien in de kleinere momenten.

Druk (2021) wist mij voornamelijk inhoudelijk te verrassen door de boodschap op het eind niet zo zwart-wit te maken. De film bewijst dat een overschot aan alcohol voor ieder vernietigend kan zijn, maar deinst niet terug om ook een statement te maken dat jezelf soms trakteren op een glaasje erbij hoort. Dit wordt onderstreept in de fantastische eindscène - één grote ode aan hoe feestelijk het leven kan zijn. "What a life".

Druk draait sinds 19 augustus in de bioscoop.

Cast: Mads Mikkelsen Thomas Bo Larsen Maria Bonnevie Lars Ranthe
Susse Wold Magnus Millang Helene Reingaard Neumann
Regie: Thomas Vinterberg
Genre: Komedie Drama
Speelduur: 1:56 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Druk:

Sterke balans in komedie/drama, Acteerwerk van Mads Mikkelsen en het tonen van zijn midlifecrisis, Komische situaties, Belicht de voor en nadelen van overmatig alcoholgebruik, Geinig concept, Boodschap niet zo zwart-wit, Fantastische eindscène dat een ode is aan het leven, Nummer 'What a Life'

-

Jordy Gomes beoordeelt Druk met een 8 / 10.

8