Batman Returns (1992)

Recensie Batman Returns (1992)

Batman Returns recensie

Wanneer Penguin (Danny DeVito) opduikt en campagne gaat voeren om burgermeester te worden, voelt Batman (Michael Keaton) aan dat er iets mis is. Ondertussen loopt de verleidelijke Catwoman (Michelle Pfeiffer) ook ergens rond.

Door het grote financiële succes van Batman (1989) stond een vervolg al snel op de planning. Warner Bros, de studio achter de Batman-producties, koos ervoor om deze sterke prestatie van regisseur Tim Burton te belonen door hem meer creatieve vrijheid te geven voor het vervolg: Batman Returns (1992). Iets wat resulteerde in een nog macabere Batman film.

De film speelt zich af tijdens de feestdagen (Kerst), een keuze die positief uitpakt en de sets & designs van Burton complimenteert. Wederom is zijn gotische smaak voelbaar en ditmaal voegt hij er een vleugje fantasie aan toe. Terug te zien in bijvoorbeeld Catwoman, die vrij letterlijk uit de dood wordt herrezen door haar katten en nu beschikt over 'negen levens'.

Burton's combinatie van duister, serieus, humoristisch en soms zelf cartoonesk is apart en gaan niet altijd even sterk samen, maar het zijn juist deze imperfecties die zijn twee Batman films zo uniek laten aanvoelen. Beide, maar voor Batman Returns, bevatten gewaagde momenten die tegenwoordig haast ondenkbaar zijn in een superhelden-blockbuster.

Dit komt grotendeels door de gluiperige Penguin, neergezet als een soort tragisch monsterfiguur met duistere intenties. Vanwege zijn aangeboren misvorming werd hij door zijn ouders gedumpt in het riool, met nu het plan om elk eerstgeboren kind in Gotham te stelen en te laten verdrinken. Als extra toevoeging staat de seksuele spanning tussen Batman & Catwoman ook op scherp, waardoor dit vervolg nog volwassener uitpakt dat zijn voorganger. Het is daarom niet zo gek dat ouders hebben 'geklaagd' toen Batman Returns voor het eerst in de bioscopen verscheen. In hun ogen was dit (voor die tijd) absoluut niet geschikt voor jonge kinderen.

Over zowel Batman (1989) als Batman Returns (1992) kan gezegd worden dat het betere Tim Burton producties zijn dan daadwerkelijke, trouwe Batman-films. Desondanks is Burton's sferische, fantasievolle visie van Gotham City en zijn stempel op de Batman-mythologie onmisbaar uit de geschiedenis van de bekende superheld. Zo zijn ze medeverantwoordelijk voor het creëren van een nieuwe generatie aan Batman-fans. Iets waarvoor wij dankbaar blijven.

Cast: Michael Keaton Danny DeVito Michelle Pfeiffer Christopher Walken
Michael Gough Pat Hingle Michael Murphy
Regie: Tim Burton
Genre: Superhelden Klassieker
Speelduur: 2:06 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Batman Returns:

Tim Burton's sferische sets en designs, Keuze om de film tijdens Kerst te laten afspelen, Michael Keaton als Batman, Danny DeVito als de gluiperige Penguin, Michelle Pfeiffer als verleidelijke Catwoman, Leuke bijrol voor Christopher Walken, Meesterlijke soundtrack van Danny Elfman, Unieke momenten die je vandaag de dag niet in een superhelden-blockbuster zou tegenkomen

Betere Tim Burton producties dan daadwerkelijke Batman-films, Nog minder trouw aan de stripboeken dan zijn voorganger, Een goede balans tussen duister, serieus en cartoonesk ontbreekt

Jordy Gomes beoordeelt Batman Returns met een 7,5 / 10.

7,5