Artemis Fowl (2020)

Recensie Artemis Fowl (2020)

Artemis Fowl recensie

Door Vince Christiaans op
Artemis Fowl (Colin Farrell) doet al jaren onderzoek naar een verborgen elfenwereld, wanneer hij wordt ontvoerd moet zijn zoon Artemis Fowl II (Ferdia Shaw) een magisch object bemachtigen om hem vrij te kopen.

De opzet van Eoin Colfers Artemis Fowl-boeken voelt meteen bekend aan. In het eerste boek komt een 12-jarig jochie via zijn ouders in aanraking met een magische wereld die voor de rest van de mensheid verborgen blijft. Maar voordat we te snel oordelen moeten we beseffen dat Disney én regisseur Kenneth Branagh deelnemen aan dit project. Misschien is Artemis Fowl toch geen laatkomertje in het gezin van Harry Potter klonen...

De weg naar het levenslicht is voor deze film niet makkelijk geweest. Nadat de productie werd voltooid is de release verscheidene malen uitgesteld, totdat de film plotseling en zonder veel poeha op Disney+ verscheen. De reden voor deze vertraging wordt al snel duidelijk. Als introductiefilm voor een beoogde nieuwe franchise schiet Artemis Fowl enorm tekort.

Ondanks het feit dat het verhaal draait om magische wezens valt er weinig magie te bespeuren. Zelfs het hoofdpersonage (Ferdia Shaw) lijkt niet echt aangedaan door zijn bovennatuurlijke ontdekkingen, waardoor wij als kijkers ons ook niet geroerd voelen. Daarnaast mist het plot context. Om dit te verhelpen worden steracteurs als Colin Farrell en Judi Dench opgezadeld met enorme infodumps, maar zelfs met deze mondelinge toelichtingen blijft het plot verbijsteren.

De oppervlakkige overeenkomsten met Harry Potter laten je echter waarderen hoe goed Chris Columbus erin slaagde om de wereld van J.K. Rowling in film te vangen met The Philsopher's Stone (2001). Voor een regisseur die zich specialiseert in boekverfilmingen is het pijnlijk om te vernemen dat Kenneth Branagh (nota bene een Harry Potter-acteur) deze keer de plank keihard misslaat.

Pijnlijk is eigenlijk het sleutelwoord voor deze film. Het is pijnlijk om te zien hoe Farrell en Dench hun talenten verkwanselen aan zo'n zwakke productie. Het is pijnlijk om op te merken dat de onmogelijk irritante Josh Gad nog altijd een Disney-lievelingetje is. En het is pijnlijk hoe de film eindigt met de set-up voor een vervolg dat er vast en zeker nooit gaat komen. Bespaar jezelf de pijn en haal Artemis Fowl maar snel uit je kijklijstje.

Artemis Fowl draait sinds 12 juni in de bioscoop.

Cast: Ferdia Shaw Lara McDonnell Josh Gad Tamara Smart
Nonso Anozie Colin Farrell Judi Dench