Artemis Fowl (2020)

Recensie Artemis Fowl (2020)

Artemis Fowl recensie

Net wanneer zijn vader wordt beschuldigt van criminaliteit, wordt hij ook plotseling ontvoerd. Het aan de jonge Artemis Fowl Jr. (Ferdia Shaw) om een magisch object te vinden om zo zijn vader optijd te kunnen redden van zijn ondergang.

Disney, Disney, Disney... waar is het de laatste jaren misgegaan? Van het verprutsen van jullie iconische animatiefilms met zielloze live-action remakes, tot eindelijk iets origineels uitproberen en dan ook op dat vlak compleet de plank misslaan. De grootste grap is dat Artemis Fowl (2020) oorspronkelijk in de bioscopen moest verschijnen. Eigenlijk toch wel jammer, want het had best leuk kunnen zijn om de film zo hard te zien floppen op het witte doek.

Sprakeloos, dat is wat je wordt na het zien van Artemis Fowl, en niet omdat de film zo indrukwekkend was. Alhoewel, het was vrij indrukwekkend en verbazend om een film zo hard op ze smoel te zien gaan, op letterlijke alle vlakken. De irritante voice-over van Josh Gad die een slechte Batman impersonatie probeert na te doen werkt al snel op de zenuwen, om nog maar niet te spreken over ons titelpersonage. Artemis Fowl (jr.) is een emotieloze rol, zijn uitspraken zijn monotoon en als karakter heeft hij niks te bieden. Standaard, saai, oninteressant, net als de film zelf.

Het verhaal is niet te volgen. Binnen negentig minuten razen wij ons door het plot heen zonder enige logica of tijd om rustig op adem te komen. We springen van de hak op de tak, waarin op vlot tempo onzinnige dialogen worden uitgespuwd dat achtergrond informatie moet geven over van alles, maar de wereld, wezens en hoe dingen in zijn werking gaan blijven allen totaal onderontwikkeld. Er lijkt een hoop te gebeuren, gewoon 'omdat het kan', maar inhoudelijk heeft deze film echt niks te bieden.

Artemis Fowl is zo cliché als maar kan. Je kunt dialogen of oneliners gewoon raden ("Who do you think you are?" - "I Am Artemis Fowl.") en de film voelt echt aan als een studio-productie, in de zin dat hij simpelweg alle boxen afgaat en afstreept. Een slechte score zat er geheid in voor deze film, maar na een nachtje slapen mag de conclusie duidelijk zijn. Geen enkel aspect in Artemis Fowl is goed uitgevoerd, aan te raden, of een kijkje waard. Disney lijkt zijn magie hiermee bijna te hebben verloren.

Artemis Fowl draait sinds 12 juni in de bioscoop.

Cast: Ferdia Shaw Lara McDonnell Josh Gad Tamara Smart
Nonso Anozie Colin Farrell Judi Dench
Regie: Kenneth Branagh
Genre: Avontuur Familie Fantasie Boekverfilming
Speelduur: 1:35 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Artemis Fowl:

-

Ronduit slecht op alle vlakken, Gehaast verhaal zonder logica, Dingen 'gebeuren' gewoon omdat het kan, Totaal geen uitleg/verdieping met betrekking tot de wereld of hoe alles werkt, Cliché verhaal, dialogen en ga zo maar door, De irritante voice-over van Josh Gad, Emotieloos en monotoon acteerwerk van ons hoofdpersonage, Opzet naar een vervolg die hopelijk nooit gaat komen

Jordy Gomes beoordeelt Artemis Fowl met een 1 / 10.

1

Artemis Fowl is door 2 filmrecensenten beoordeeld met gemiddeld een 2,5 / 10.