WandaVision (2021)

WandaVision recensie

Wanda Maximoff (Elizabeth Olsen) & Vision (Paul Bettany) bevinden zich in hun ideale droomwereld geïnspireerd door oude sitcoms uit verschillende tijdperken. Langzaam maar zeker begint Vision aan deze realiteit te twijfelen en moeten we dit mysterie zien te ontrafelen.

Met Avengers: Endgame (2019) zette Marvel een punt achter hun zogeheten 'Infinity Saga'. Waarnaar de volgende film, Spider-Man: Far From Home (2019), functioneerde als een soort epiloog hiervoor. Na een pauze van ruim anderhalf jaar is Marvel terug met hun eerste miniserie op Disney+, genaamd WandaVision (2021). De start van een nieuwe fase aan superhelden-verhalen die allemaal met elkaar verbonden zijn, zowel op het kleine als grote scherm (tv & film).

De insteek van WandaVision is hoogst origineel en weet hiermee iets voor te schotelen wat we nog niet eerder hebben gezien binnen het superhelden genre. Na het tragische verlies dat Wanda heeft geleden in de afgelopen Avengers-films heeft zij, met behulp van haar magische krachten, een ideale droomwereld gecreëerd met haar man Vision. Dit 'zendt' ze tevens ook uit als een soort televisieprogramma aan de buitenwereld, vandaar de naam 'WandaVision'. Elke aflevering zet een nieuw tijdperk neer en is zo een ode aan de sitcoms van vroeger en nu. Zo zijn afleveringen specifiek geïnspireerd door: The Dick Van Dyke Show, Bewitched, The Brady Bunch, Family Ties, Malcolm in the Middle & Modern Family.

Naast deze unieke invalshoek en leuke knipoogjes naar de verschillende sitcoms toe, is de kern van dit verhaal een mysterie met betrekking tot Wanda en hoe ze deze wereld precies gemaakt heeft naar haar wens. We zien subtiele hints die ons vertellen dat er iets mis is of er worden 'fouten' gemaakt in het tv-programma. Het is lastig WandaVision te omschrijven, aangezien we het spoiler-gehalte tot een minimum willen behouden, maar menig Marvel fan zal worden beloont voor zijn geduld door de afleveringen heen.

Op het filmfront heeft Marvel zich al keer op keer bewezen met hun grote actiespektakels. Daarom zorgt de stap naar de tv-wereld precies voor de afwisseling die we nodig hebben binnen het superhelden genre. De actie is hier tot de finale amper aanwezig en we kunnen ons focussen op een interessant verhaal met personages die in de films misschien als 'bijzaak' werden beschouwd. We zien de liefde tussen Wanda en Vision uitbloeien, nemen de tijd om een mysterie op te bouwen en versterken zo langzaam ook de gebeurtenissen uit de voorgaande films.

WandaVision (2021) is het meest originele project dat Marvel Studios heeft geproduceerd. Volledig uniek in zijn uitvoering en een rijke kijkervaring voor superhelden-fans. Ondanks dat de serie is afgelopen gaat het verhaal van Wanda verder in het aankomende Doctor Strange: In the Multiverse of Madness (2022). Zo zijn de Disney+ series en bioscoopfilms permanent met elkaar verbonden. Voor mij is het zeker - Marvel's eerste miniserie is uiterst geslaagd. Op naar de volgende!

Cast: Elizabeth Olsen Paul Bettany Debra Jo Rupp Fred Melamed
Kathryn Hahn Teyonah Parris Randall Park Kat Dennings
Evan Peters Josh Stamberg
Regie: Matt Shakman
Genre: Superhelden Drama Komedie Miniserie
Speelduur: 5:24 uur

Samengevat de plus- en minpunten van WandaVision:

Eerste Marvel miniserie op Disney+, Originele en unieke invalshoek binnen het superhelden genre, Ode aan sitcoms uit verschillende tijdperken, Geweldig acteerwerk van Elizabeth Olsen, Paul Bettany & Kathryn Hahn, Mysterie dat wordt opgebouwd door de afleveringen heen, Toevoeging van Monica Rambeau (Teyonah Parris) & Jimmy Woo (Randall Park), Pakkende cliffhangers, Verwijzingen naar het Marvel universum, Leuke bijrollen in de fictieve Westview stad, Juiste balans tussen komedie, drama & spanning

Had misschien een aflevering langer kunnen duren om alles mooier af te ronden, Niet alle verhaal-elementen komen even sterk samen

Jordy Gomes beoordeelt WandaVision met een 8 / 10.

8