The Trial of the Chicago 7 (2020)

Recensie The Trial of the Chicago 7 (2020)

The Trial of the Chicago 7 recensie

Het waargebeurde verhaal over de 'Chicago Seven', een groep van zeven mannen die werden veroordeelt voor samenzwering en het verstoren van de orde (rellen) tijdens de Democratic National Convention in 1968.

Een film die zich bijna volledig afspeelt in een rechtszaal, met twee partijen die er alles aan doen om indruk te maken op de jury om zo te overtuigen of iemand schuldig of onschuldig wordt verklaard. Een 'courtroom-drama' zoals dat mooi heet. De nieuwe Netflix-film, 'The Trial of the Chicago 7 (2020)', valt onder deze categorie.

De film is geregisseerd en geschreven door Aaron Sorkin, de man verantwoordelijk voor één van de beste scripts van de afgelopen jaren met The Social Network (2010). Recent maakte hij zelf succes achter de camera met zijn eerste project Molly's Game (2017), en met The Trial of the Chicago 7 weet hij wederom indruk te maken met overzichtelijke regie, een dijk van een cast bestaande uit bekende gezichten die allen geloofwaardige acteerprestaties afleveren én fascinerende dialogen.

Deze combinatie gebruikt Aaron Sorkin om spanning te creëren zonder dat er daadwerkelijk iets gebeurd. Hij laat ze sympathieke acteurs het subtiele werk doen, benuttigt de montage om zijn punten duidelijk te maken en gebruikt woorden en dialogen als wapens. Hierdoor weet deze drama met praktisch alleen maar gepraat net zo spannend te zijn als een goede thriller.

De mens onrecht aandoen is altijd een onderwerp geweest wat mij kan frustreren, en dit waargebeurde verhaal weet soms het bloed onder je nagels vandaan te halen met zijn harde realiteit. Neem de rechter die zo overduidelijk al bevooroordeeld is over de uitkomst van de zaak, hoe er wordt omgegaan met Barry Seal - de leider van de Black Panthers, of hoe er door de overheid van alles wordt gedaan om de zaak van buitenaf te beïnvloeden in hun voordeel.

The Trial of the Chicago 7 (2020) zit zo goed in elkaar dat ik meer had willen zien van het hele verhaal. Een langere speelduur om de personages meer uit te diepen, andere aspecten van de zaak te belichten of om het gehaaste eind wat meer ruimte te geven om op adem te komen. Desondanks is dit één van de betere films van het jaar en hopelijk kan The Trial of the Chicago 7 rekenen op veel animo komend prijzenseizoen.

The Trial of the Chicago 7 draait sinds 1 oktober in de bioscoop.

Cast: Eddie Redmayne Sasha Baron Cohen Joseph Gordon-Levitt Yahya Abdul-Mateen II
Michael Keaton Mark Rylance Frank Langella John Carroll Lynch
Alex Sharp Jeremy Strong Kelvin Harrison Jr
Regie: Aaron Sorkin
Genre: Drama Waargebeurd Netflix
Speelduur: 2:10 uur

Samengevat de plus- en minpunten van The Trial of the Chicago 7:

Regie en script van Aaron Sorkin, Geweldig acteerwerk van bekende namen als Eddie Redmayne, Sasha Baron Cohen, Joseph Gordon-Levitt, Yahya Abdul-Mateen II, Michael Keaton, Mark Rylance en meer, Geloofwaardig-gespeelde en frustrerende bijrol van Frank Langella als de rechter, Een echte rechtszaak-drama die politiek en woorden kan gebruiken om spanning te creëren, Onrechtvaardigheid en aanpak van Barry Seal wordt sterk belicht

Zit zo goed in elkaar dat ik meer wilde zien van het hele verhaal (de personages, de rechtszaak, etc), Eind voelt wat gehaast en abrupt aan

Jordy Gomes beoordeelt The Trial of the Chicago 7 met een 8 / 10.

8