The Dark Knight Rises (2012)

The Dark Knight Rises recensie

Na de gebeurtenissen omtrent Harvey Dent (Aaron Eckhart) en alle chaos die Joker (Heath Ledger) heeft veroorzaakt, is Batman met 'pensioen' gegaan. Acht jaar na de gebeurtenissen uit The Dark Knight moet Bruce Wayne wederom zijn pak aantrekken om krachtpatser Bane (Tom Hardy) te stoppen.

De populariteit van zowel Batman Begins (2005) als The Dark Knight (2008) brachten hoge verwachtingen mee voor nog een vervolg. Christopher Nolan was vanzelfsprekend twijfelachtig, maar besloot toch om het derde en tevens laatste deel te regisseren. Hopelijk zou The Dark Knight trilogie op deze manier aan een bevredigend eind komen.

Naar mijn mening wordt The Dark Knight Rises (2012) vaak oneerlijk vergeleken met zijn (superieure) voorgangers en hierdoor al vlug bestempeld als 'slecht' of 'teleurstellend'. In mijn ogen is 'anders' het juiste woord om de film te omschrijven. Nolan kiest wederom om zich meer te focussen op Bruce Wayne en zijn gebroken persoonlijkheid na de gebeurtenissen uit The Dark Knight. Het klopt dat 'Batman' (in het pak) zelf minder op het scherm aanwezig is, maar dit maakt de film goed met sterk acteerwerk van de cast. In dit geval gaan het opbouwende verhaal en de menselijke emoties vóór de superhelden-actiescènes.

Tevens heeft dit aspect niks te klagen, want de actiescènes, achtervolgingen en praktische effecten zijn allemaal weer van hoog niveau. Met als hoogtepunt het gevecht tussen Batman & Bane halverwege de film. Bijna op alle vlakken geluidloos, op de dialogen en rake klappen van de twee na. Deze strijd culmineert dan ook in een gebeurtenis die menig fan van de stripboeken zal herkennen, regelrecht overgenomen uit Batman: Knightfall.

Ondanks deze positiviteit vallen de narratieve toevalligheden en een aantal minder sterke verhaalkeuzes nogal op. Helaas komen alle (overvolle) plotelementen niet samen tot een mooi geheel, waardoor Nolan's derde Batman-film bij definitie de minste uit de trilogie wordt. Echter is The Dark Knight Rises nog steeds een stuk ambitieuzer dan een gros deel van het superhelden-entertainment dat vandaag de dag zo standaard is geworden.

The Dark Knight Rises weet zijn laatste kracht te halen uit het eind. Hier wordt de thematiek van Batman's symbool voor gerechtigheid sterk afgesloten en wordt het stokje overgedragen op een nieuwe generatie. Mede hierdoor weet Christopher Nolan zijn Batman trilogie waardig af te sluiten en is hij verantwoordelijk voor één van de meest iconische vertolkingen van een superheld binnen het filmlandschap.

Cast: Christian Bale Tom Hardy Anne Hathaway Joseph Gordon-Levitt
Marion Cotillard Michael Caine Gary Oldman Morgan Freeman
Matthew Modine Ben Mendelsohn Cillian Murphy
Genre: Superhelden Thriller Drama Klassieker
Speelduur: 2:44 uur

Samengevat de plus- en minpunten van The Dark Knight Rises:

Regie van Christopher Nolan, Christian Bale als verouderde en gebroken Bruce Wayne, Tom Hardy intimiderend als Bane, Aantal geweldige actiescènes en gebruik van praktische effecten, Anne Hathaway als Selina Kyle/Catwoman, Bijrollen voor Gary Oldman en Michael Caine, Toevoeging van Joseph Gordon-Levitt als John Blake, Mooie afsluiter van de trilogie

Toevalligheden om het plot vooruit te brengen, Niet alle keuzes en plotwendingen vallen in de smaak, Op sommige momenten een overvolle film met veel om armen

Jordy Gomes beoordeelt The Dark Knight Rises met een 8 / 10.

8