The Book of Boba Fett

2021

6
Recensie The Book of Boba Fett (2021)

De legendarische premiejager Boba Fett (Temuera Morrison) keert terug van de dood als een veranderd man. Hij wil zich niet langer laten commanderen door de gierige gangsterbazen en besluit zijn eigen criminele organisatie op te richten op de woestijnplaneet Tatooine.

The Book of Boba Fett is door op 9 februari 2022 beoordeeld met een 6 / 10.

Afgezien van het luchtige avontuur en de pseudo-spirituele versiering is het geheime ingrediënt van Star Wars toch de iconografie. Alles in deze franchise ziet er gaaf uit. De ruimteschepen, robots, aliens en kostuums weten allemaal die magische sweet spot te raken tussen fantasie en herkenbaarheid. Het meest herkenbare icoon in Star Wars is natuurlijk Darth Vader. Een personage wiens bedoelingen meteen duidelijk zijn als je ook maar één blik werpt op zijn duistere voorkomen.

Om succesvol te blijven heeft Star Wars altijd de balans moeten houden tussen visuals en storytelling. Als deze elementen bij Darth Vader in evenwicht zijn, dan is Boba Fett een voorbeeld van onbalans. Fett is in feite niets meer is dan een lopend vraagteken in een cool kostuum. Met slechts een paar minuten screentime in The Empire Strikes Back (1980) en Return of the Jedi (1983) maakte zijn Clint Eastwood-achtige uitstraling een onuitwisbare indruk op een schare trouwe fans. Zijn populariteit zorgde ervoor dat de gemaskerde premiejager steevast opdook in verschillende Star Wars-media.

‘Net als Boba Fett zelf is het omhulsel nog altijd aantrekkelijk, maar als je verder kijkt dan de buitenkant valt er bar weinig te ontdekken.’

Het is dan ook wonderbaarlijk dat het zo lang geduurd heeft voordat Boba Fett zijn eigen film of serie kreeg. Misschien hebben de hoge pieten bij Disney/Lucasfilm zich tot nu toe gerealiseerd dat het mysterie rond dit personage hem juist zo aanlokkelijk maakt. Maar goed, de miljoenen Disney+-abonnees betalen niet voor niets hun maandelijkse prikkie. Dus vroeg of laat moest ook Boba Fett eraan geloven. Na een bijrol in het tweede seizoen van The Mandalorian nodigt The Book of Boba Fett ons uit om te ontdekken wat er schuilgaat onder die kekke helm.

Elke aflevering van de serie sluit af met een reeks indrukwekkende illustraties. Ogenschijnlijk conceptontwerpen uit het productieproces. Het lijkt er dus op dat de makers zijn begonnen met het pitchen van situaties die zij graag op beeld willen zien. Op zich is dit geen verkeerd startpunt voor de ontwikkeling van een serie, mits de scriptschrijvers in staat zijn om deze visuals op een organische wijze in het verhaal te verwerken. Helaas gaat dat niet zo soepel. Het plot is vaak zo dun geschetst dat er nauwelijks sprake is van opbouw, waardoor de grote gebeurtenissen in de serie worden berooft van al hun gewicht.

Een goed voorbeeld is de relatie tussen Boba Fett en zijn huisdier. Vroeg in de serie komt de nieuwbakken gangsterbaas in het bezit van een reusachtige Rancor (een enorme aardappel met klauwen). Bij ontvangst van het dier uit Fett zijn verlangen om zijn tegenstanders angst aan te jagen door het dier te leren berijden. Schijnbaar is er geen tijd voor een handjevol scènes waarin Fett en de Rancor een band opbouwen. In plaats daarvan komen we er halverwege de laatste aflevering achter dat Fett al de volledige controle heeft over het beest en hem moeiteloos kan aansturen.

Deze gammele schrijfstijl viel al op in de eerste twee seizoenen van The Mandalorian, maar in The Book of Boba Fett komt dit probleem nog duidelijker aan het licht en zuigt het alle energie uit de serie. Dit pijnpunt wordt nog eens onderstreept door de opvallend slome actiescènes. Misschien komt het door de lompe kostuums die de acteurs moeten dragen, maar het is vreemd om te zien hoe futloos de choreografie van de actie in alle afleveringen is. In sommige scènes valt dit zo erg op dat je het idee hebt dat je naar een dure fanfilm aan het kijken bent.

Het lukt The Book of Boba Fett helaas niet om te doen waar Star Wars normaal zo goed in is. Je voelt je zelden getransporteerd naar een melkwegstelsel heel ver hiervandaan. In plaats daarvan zet je de hele tijd vraagtekens bij de motivaties van de personages en het hakkelende plot. Schrijver en showrunner Jon Favreau lijkt zich te realiseren dat Fetts verhaal weinig vet aan de botten heeft, want halverwege het seizoen verplaatst de focus van de serie zich naar de hoofdpersonage van The Mandalorian. Het wordt wel heel pijnlijk wanneer deze twee afleveringen ook nog eens de hoogtepunten vormen van The Book of Boba Fett.

Acteur Temuera Morrison doet heel erg zijn best om Boba Fett van charme te voorzien. Helaas wordt al snel duidelijk dat onder die helm weinig interessants schuilgaat, tenminste niet als het aan Jon Favreau ligt. Een premiejager die zijn louche leven achter zich laat en op zoek gaat naar een hoger doel is geen verkeerd uitgangspunt, maar dit is niet de meest enerverende manier om zo'n verhaal te vertellen. Nooit komt Fett in conflict met zichzelf of zijn duistere verleden, waardoor er nauwelijks sprake is van karakterontwikkeling.

The Book of Boba Fett bewijst nogmaals dat de overdreven negatieve reactie op Star Wars: The Last Jedi (2017) ervoor heeft gezorgd dat Disney geen risico's meer durft te nemen met deze franchise. Het resultaat is een reeks voorspelbare films en series die elke kans aangrijpen om diehardfans te bekoren met bijrolletjes voor bekende personages en verwijzingen naar andere Star Wars-media. Het is een deprimerende ontwikkeling voor een franchise die ooit werd gekenmerkt door frisse ideeën. Net als Boba Fett zelf is het omhulsel nog altijd aantrekkelijk, maar als je verder kijkt dan de buitenkant valt er bar weinig te ontdekken.

Te zien op Disney+

Samengevat de plus- en minpunten van The Book of Boba Fett:

Pluspunten The Book of Boba Fett