Soul (2020)

Soul recensie

Door Tom Mulder op
Joe (Jamie Foxx) is muziekleraar en jazz pianist op zoek naar zijn grote break als muzikant. Wanneer deze eindelijk lijkt te komen, gebeurt er iets waardoor Joe zijn ziel moet uitpluizen. Met hulp van de eigenwijze 22 (Tina Fey) begint Joe zijn zielentocht.

Pixar heeft met haar animatiefilms bewezen een enorm scala aan emoties te kunnen benutten en hier verhalen omheen te bouwen die ongeëvenaard zijn. Inside Out is een fantastisch voorbeeld van hoe de filmstudio deze kwaliteit gebruikt om ingewikkelde concepten zoals emoties aan een jong publiek uit te leggen. Met regisseur Pete Doctor aan het roer en Kemp Powers als zijn consultant en rechterhand duikt Pixar met Soul nog dieper dan de emotionele leefwereld: recht in de ziel.

Joe belandt door een ongeluk in de zielenwereld. Niet het grote hiernamaals, maar het 'before': daar waar zielen worden gevormd met persoonlijkheden en passies. Maar Joe wilt daar weg en kan dit alleen met hulp van 22, die in eerste instantie niet behulpzaam is. Zij is namelijk zelf op zoek naar wat haar levenslustig genoeg maakt om op aarde een leven te kunnen leiden. Foxx en Fey zijn prima maar geven niet veel schwung aan hun personages. Een paar leuke bijrollen, zoals van Graham Norton en Richard Ayoade, houden de boel fris.

Waar Soul wél in schittert is het aan te durven de complexiteit van de ziel in een kinderfilm te stoppen en het een partij emotionele lading te geven die je, zeker in de tweede helft, overspoelt. Van persoonlijkheidsstoornissen tot karaktereigenschappen van 'bekende zielen' zoals Abraham Lincoln en Aristoteles, Pixar schuwt de moeilijkste thema's niet. Reminder: dit is in principe bedoeld voor een jong publiek. Soul raakt mij door de kern van het verhaal een stuk meer dan Inside Out: wat is jouw 'spark', datgene wat je drijft in het leven?

Wat dat betreft had de film beter Spark kunnen heten, want het zielengedeelte houdt best snel op. De film lijkt zoekende waar het nu heen wilt gaan met het plot. Een paar grote ideëen lijken bij elkaar gegooid om een smeltkroes aan verhalen te maken die verwarrend kan zijn. Hoe deze ideëen uiteindelijk tot bloei komen is dan wel weer geweldig gedaan. De setting waarin Soul zich afspeelt - met name een prachtig Harlem in New York - laat zien waarom elke film van Pixar er een is om naar uit te kijken. Zo ook Soul

Cast: Jamie Foxx Tina Fey Graham Norton Rachel House
Alice Braga Richard Ayoade Daveed Diggs Angela Bassett
John Ratzenberger