Marleen Hegeman

Marleen Hegeman Voormalig filmrecensent

Room (2016)

Recensie Room (2016)

Room recensie

Door Marleen Hegeman op
Het leven van de vijfjarige Jack bestaat geheel uit de kleine kamer waarin hij zijn hele leven doorbrengt. Wanneer zijn moeder hem vertelt dat er nog een wereld buiten de kamer bestaat, wil hij dit eerst niet geloven. Ze acht hem nu oud genoeg om een (nieuwe) poging te doen uit hun benarde positie te ontkomen; weg van ontvoerder Old Nick die haar zeven jaar geleden heeft opgesloten.

Met een Oscar voor Beste Actrice op zak staat Brie Larsons acteerprestatie buiten kijf. De soms subtiele stijl waarop ze haar liefde voor haar zoon uit, staat lijnrecht tegenover de (emotionele) uitbarstingen wanneer Old Nick te dicht bij Jack komt. Dat Jacob Tremblay (Jack) geheel mee kan op dat niveau is bewonderenswaardig en bepaalt zeker voor een groot deel de geloofwaardigheid van het verhaal.

Met zo’n aangrijpend onderwerp is het niet verrassend dat de film bij vlagen erg beklemmend en intens overkomt. Abrahamson verlicht de toon meermaals door het perspectief naar Jack te schuiven; zijn onschuld en onwetendheid zorgen ervoor dat een scène minder scherp overkomt. Een voorbeeld is het moment waarop Old Nick ’s avonds langs komt en Jack in de kast moet slapen. Doordat Jack niet precies weet wat er gebeurt, is de scène minder confronterend. Dit terwijl de kijker echt wel doorheeft wat er zich in bed afspeelt...

Dit alles wordt ondersteund door een sterke soundtrack die de accenten op precies de goede momenten legt.

Al met al is het een prachtig en aangrijpend portret van een moeder en zoon die samen moeten overleven in een bekende maar toch ook onbekende wereld.

Cast: Brie Larson Jacob Tremblay Joan Allen William H. Macy