Midsommar (2019)

Recensie Midsommar (2019)

Midsommar recensie

Een groep Amerikaanse vrienden reizen naar Zweden om het mid-zomer festival bij te wonen. Eenmaal aangekomen blijken er eigenaardige gebeurtenissen plaats te vinden.

Ari Aster probeert duidelijk een naam voor zichzelf op te bouwen als een niet-conventionele horror regisseur. Zijn debuutfilm Hereditary (2018) zorgde voor gemixte resultaten bij het publiek. Een goed in elkaar gezetten productie dat werkte dankzij sterk acteerwerk, maar het verhaal en de ontknoping lieten te wensen over. Met zijn tweede film Midsommar slaat hij, naar mijn mening, nog harder de plank mis.

Aster weet weer indruk te maken met overzichtelijke regie en strak camerawerk. De vormgeving van het mid-zomer festival is prachtig dankzij de felle kleuren en de mooie omgeving. Een horrorfilm die zich voornamelijk overdag afspeelt is ook zeker een unieke keuze, en hier een positief punt. Filmtechnisch gezien valt er weinig te klagen, evenals het geweldige acteerwerk van Florence Pugh, die de film compleet op haar schouders draagt.

Helaas is wederom het verhaal hier het zwakste punt. Niks in Midsommar is eng, aangrijpend of zelfs oncomfortabel, het is komisch. De bizarre gebeurtenissen die tijdens deze (onwijs langdradige) speelduur voorbijkomen laten je vaak lachen vanwege de stupiditeit. Na afloop van de film blijf je jezelf afvragen: waar heb ik zojuist naar gekeken? Wat was het doel/de boodschap van dit hele gebeuren? Midsommar is een mooi geproduceerde, maar vrij inhoudloze 'horror' film die waarschijnlijk maar bij een kleine doelgroep in de smaak zal vallen.

Cast: Florence Pugh William Jackson Harper Will Poulter Jack Reynor
Regie: Ari Aster
Genre: Horror