Jannes van der Wal Voormalig filmrecensent

Jurassic World (2015)

Gezien in 3D
Recensie Jurassic World (2015)

Jurassic World recensie

Door Jannes van der Wal op
Ze lijken het maar niet te leren, dinosauriers zijn gevaarlijk en niet voor het publiek. Toch is er elke keer weer iemand die er graag een commercieel belang in ziet. Zo ook in Jurassic World. De bedenker van het eerste park Simon Masrani, is doorgegaan met de missie om de mensen de dinosauriers te tonen. Ze draven echter door en maken een ‘moordmachine’ die uiterst gevaarlijk is, en dus loopt het gehele eiland gevaar.

Om Jurassic World niet te serieus te maken hebben de makers Chris Pratt gevraagd om de hoofdrol te spelen. Een acteur die naar mijn mening dit soort rollen goed kan vertolken; serieus en goed met een vleugje humor. Bryce Dallas Howard, speelt in het begin een te irritante rol maar ontwikkelt zich in Jurassic World tot een waar kijkgenot. Het leuke aan het vierde deel in deze franchise is de verwijzing naar het origineel van 1993. Er komen ook een aantal attributen van de eerste film voorbij voor de echte fans.

De actie en het verhaallijn van Jurassic World zijn goed te noemen en voldoen aan de verwachting. Het blijft de vraag hoe ze nu nieuwe verhaallijnen gaan bedenken, want het eiland principe is nu wel echt een beetje over en klaar. Verder is het jammer dat met het budget van Jurassic World ze af en toe met de CGI toch nog wel een duidelijke misser slaan door het niet goed af te werken. Los daarvan weet Jurassic World te verassen met een aantal verassende plottwist die je als filmliefhebber zeker kan waarderen. Al met al een zeer aantrekkelijke film, waarvan het zeker de moeite waard is om in de bioscoop te gaan kijken!

Cast: Chris Pratt Bryce Dallas Howard Ty Simpkins Nick Robinson
Irrfan Kahn Vincent D’Onofrio Jake Johnson Omar Sy
BD Wong Judy Greer