Eternals (2021)

Recensie Eternals (2021)

Eternals recensie

Eternals duikt in de geschiedenis van het ontstaan van het universum binnen Marvel's filmlandschap. De Eternals zijn onsterfelijke goden die leven binnen onze menselijke maatschappij, terwijl ze zich klaarstomen om wederom de strijd aan te gaan met hun eeuwenoude vijanden.

Marvel's zogeheten fase vier is dit jaar officieel van start gegaan met Black Widow (2021), Shang-Chi (2021) en een aantal van hun Disney+ miniseries (zoals WandaVision, The Falcon and the Winter Soldier & Loki). Ik heb mijn stem al laten horen over bovengenoemde filmprojecten, en dat ik zoekende ben naar een dosis vernieuwing. Niet alle problemen uit Marvel's standaard filmformule worden hier opgelost, maar naar mijn mening is Eternals wel een stap in de goede richting voor een ambitieus, nieuwe invalshoek binnen hun superhelden filmlandschap.

Marvel heeft door de jaren heen goede wil opgebouwd bij het publiek waardoor ze nu de wat meer aparte concepten aan hun kunnen toevertrouwen. Dit is een film voor ieder die houdt van hevige sciencefiction, fantasy, goden en geschiedenis. We worden geïntroduceerd aan een groep Eternals en volgen hun gehele bestaan van tientallen duizenden jaren in het verleden tot de moderne tijd. We krijgen duidelijk te zien welke momenten uit de geschiedenis ze hebben meegemaakt en waar ze wel en/of niet hebben ingegrepen. Ook worden belangrijke vragen, zoals waarom de Eternals niet hebben geholpen in het gevecht tegen Thanos, beantwoord. Dit soort details blijven leuk voor fans die al vanaf het begin Marvel's gezamenlijke filmuniversum volgen.

De wereldopbouw doet met mate denken aan het recente Dune (2021) en de krachten van de karakters staan duidelijk synoniem voor een aantal van DC's machtigste superhelden, waardoor de gebeurtenissen in Eternals grandioos overkomen. Regisseur Chloé Zhao creëert een film over onsterfelijke goden die zoeken naar een nieuw doel om voor te leven. Wat als hun gehele bestaan een leugen was en de missie waarvoor ze op aarde zijn gekomen niet aan de verwachtingen voldoet? De tweestrijd zien in de personages en hun verschillende standpunten belichten, terwijl je ze ook sympathiek en menselijk probeert te maken, is niet makkelijk. Gelukkig lukt dit voor het grootste gedeelte wel en ze krijgen allen minstens één moment in de spotlight. Ondanks dat, kan niet iedereen evenveel aandacht krijgen om zichzelf te ontwikkelen, wat voornamelijk komt doordat we een groep hebben van tien Eternals. Het was onvermijdelijk dat ze niet allemaal gelijkmatig behandelt worden, maar hopelijk weet een potentieel vervolg dit goed te maken.

Zoals eerder vermeld lost de film niet alle problemen op van Marvel's standaard filmformule. Het hoofdverhaal en de vijanden zijn meestal te onderontwikkeld en de humor, zelfs met een aantal grappen die wel werken, is er vaak in te grote mate waardoor de dramatische momenten ondermijnd worden. In alle opzichten is Eternals gewoon ‘veel'. Marvel wilde te snel en teveel in één film proppen, waardoor dit een zware zit kan worden voor nieuwkomers. Ik denk dat Eternals zal profiteren als er meer delen zijn die het team kan uitdiepen of wanneer de paden kruisen tussen hun personages en de leden van de Avengers.

Marvel's Eternals is episch in schaal en zet de morele strijd tussen goden centraal. Het is verrassend om te zien dat er intieme momenten zijn waarin de ideologieën van alle partijen worden uitgelegd. De discussies en uiteindelijk hevige ruzies die hieruit ontstaan laten visueel zien hoe deze standpunten met elkaar kunnen botsen tot catastrofale gevolgen. Door dit aspect zo goed weer te geven blijft de film altijd interessant om naar te kijken en weet het eind je warm te maken om meer te zien uit dit stukje van Marvel's filmwereld.

Cast: Angelina Jolie Salma Hayek Kit Harington Gemma Chan
Richard Madden Kumail Nanjiani Lia McHugh Brian Tyree Henry
Lauren Ridloff Barry Keoghan Don Lee
Regie: Chloé Zhao
Genre: Actie Fantasy
Speelduur: 2:38 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Eternals:

Regie van Chloé Zhao, Sterke cast met namen als Richard Madden, Angelina Jolie, Salma Hayek & Brian Tyree Henry, Geschiedenis van de Eternals belichten, Morele strijd tussen goden staat centraal, Ruimte voor gesprekken over de ideologieën van alle partijen, Episch in schaal met een aantal grandioze actiescènes, Ambitieus-nieuwe invalshoek binnen het Marvel filmuniversum, Soundtrack van Ramin Djawadi, Eind en de scènes na de aftiteling maken je warm voor meer

Het hoofdverhaal en de vijanden zijn onderontwikkeld, In alle opzichten een beetje teveel om in één film te proppen, Typische Marvel-komedie

Jordy Gomes beoordeelt Eternals met een 7 / 10.

7