Een visueel onderzoek naar de relatie tussen architectuur, natuur en beschaving, waarbij steen en beton centraal staan als symbool van zowel creatie als vernietiging.
Architecton is door Rick Schuttinga op 24 april 2025 beoordeeld met een 4,5 / 10.
Beton staat centraal, zo claimt de marketing rondom de film als ook architect Janneke van der Velden in haar introductie voorafgaand aan de vertoning tijdens het Architecture Film Festival Rotterdam - een lezing die overigens wél interessant was. Het veelzijdige materiaal met grote pluspunten voor de bouw en grote minpunten voor het milieu. Kossakovsky doet niets met die veelzijdigheid, sterker nog, beton is zwaar onderbelicht, alle aandacht gaat uit naar steen. Niet naar prachtig natuursteen of marmer, maar naar steen in haar meest eenvoudige vorm. En daar kun je niet heel veel spannends over vertellen.
Waar Kossakovsky in Aquarela (2018) water onder de loep neemt en daar menselijke inmenging uit de weg gaat deelt hij architect Michele De Lucchi ditmaal een belangrijke rol toe met de aanleg van zijn cirkel van stenen in zijn achtertuin. De toevoeging loopt als een rode draad door het geheel maar voegt niets toe. Meerdere scènes voegen onvoldoende waarde toe aan Architecton, zoals ook een eeuwenoud blok wat diagonaal uit de aarde steekt en waar Abdou Afi al dertig jaar lang handmatig aarde omheen wegschept om het blok in haar volle glorie te kunnen tonen.
‘Is niet filosofisch of existentieel en gaat nauwelijks over de relatie tussen mens en materiaal.’
Gaat niet over een reis van steen naar beton. Architecton lijkt de kijker geen verhaal te willen vertellen. Met alleen dialoogloze beelden over toevallig eenzelfde onderwerp is dat ook lastig. Kossakovsky waarschuwt ook niet voor de keerzijdes van het op twee na meest gebruikte materiaal op aarde.
Architecton is niet filosofisch of existentieel en gaat nauwelijks over de relatie tussen mens en materiaal. Verschillende shots - vaak slowmotion - zijn wél betoverende video kunstwerken. Architecton is dan ook geen documentaire maar een kunstzinnige videocollage. Zo kun je de film het beste bekijken. Of het creatieve product vervolgens iets met je doet zal per kijker verschillen - je zult er vast en zeker mooie details in zien, maar voor mij is het kunstwerk in haar totaliteit onaantrekkelijk.