Antebellum (2020)

Antebellum recensie

Veronica Henley (Janelle Monáe) moet leren leven in de gruwelijke werkelijkheid van de slavernij. Op deze plantage schuilen geheimen en het is aan haar om dit mysterie te ontrafelen en hopelijk zien te ontsnappen.

Het lijkt alsof filmjaar 2020 mij steeds blijft teleurstellen. Wanneer je op regelmatige basis naar de bioscoop gaat kan je niet aan trailers ontkomen en die van Antebellum (2020) pakte mij meteen. Mysterieus, niet helemaal zeker wetende wat de invalshoek was van de film. Een donkere vrouw in de moderne tijd die d.m.v. tijdreizen het leven van een slaaf moet meemaken? Dit was mijn eerste gedachte. Achteraf gezien had ik gehoopt dat het op deze manier had uitgepakt, want Antebellum lost zijn potentie niet in.

De marketing van de film plakt maar al te graag 'van de makers van Get Out (2017) en Us (2019)' op de posters, maar regisseur Jordan Peele heeft hier niks mee te maken. Zijn twee films bevatten lagen, metaforen en subtiliteit, eigenschappen die Antebellum lijkt te zijn vergeten. Hoe de film omgaat met het onderwerp komt nogal recht voor zijn raap over. De boodschap lijkt te zijn dat slavernij slecht is, iets wat we allemaal allang weten en daar wordt het bij gelaten. Op ons hoofdpersonage na mist de film diepgang en blijven belangrijke vragen als 'hoe', 'wat', 'wie' en 'waarom' onbeantwoord.

Antebellum is een film die precies in het midden ligt, zie daarom ook het eindcijfer. Hoe alles in beeld is gebracht, het acteerwerk en andere aspecten zijn ruim voldoende, maar de afgezaagde connectie tussen het heden en verleden doet het eindresultaat niet ten goede. De ontknoping en de plotwendingen voelen aan als een anticlimax en om eerlijk te zijn ook een beetje goedkoop. Regisseur M. Night Shyamalan heeft zoiets al vijftienjaar geleden geprobeerd en toen viel het ook niet bij iedereen in de smaak, en ditmaal bij Antebellum werkt het naar mijn mening nog steeds niet.

Voor mij is dit een goede herinnering dat een krachtige of memorabele ontknoping absoluut een film kan maken of breken. Zelfs al is de opbouw nog zo sterk, wanneer het eind niet aan de verwachtingen voldoet gaat de gehele film drastisch in kwaliteit omlaag. Helaas is dit bij Antebellum (2020) het geval. Een film waarvan de trailer een stuk spannender uitpakt dan het eindproduct.

Antebellum draait sinds 10 september in de bioscoop.

Cast: Janelle Monáe Jena Malone Eric Lange Jack Huston
Regie: Gerard Bush Christopher Renz
Genre: Horror Thriller
Speelduur: 1:46 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Antebellum:

De film is mooi in beeld gebracht (camerawerk, productiedesign, etc), Acteerwerk van Janelle Monáe, Het onderwerp is interessant op momenten en heeft potentie, Sfeervolle soundtrack, Pakkende trailer

Middenstuk voelt langdradig en oninteressant, Naarmate de plotwendingen duidelijk worden zakt de spanning af, Anticlimax, Slechte ontknoping die de film doet verlagen in kwaliteit, Uiteindelijk een film zonder echte impact, boodschap of een doel

Jordy Gomes beoordeelt Antebellum met een 5 / 10.

5

Antebellum is door 3 filmrecensenten beoordeeld met gemiddeld een 5,8 / 10.