Zack Snyder's Justice League (2021)

Recensie Zack Snyder’s Justice League (2021)

Zack Snyder's Justice League recensie

De Aarde is het doelwit geworden voor een buitenaardse aanval van Steppenwolf (Ciarán Hinds). Het is aan Batman (Ben Affleck) & Wonder Woman (Gal Gadot) om een team samen te stellen van helden die de wereld moeten beschermen.

Zack Snyder, de regisseur van Man of Steel (2013) en Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) was eigenlijk verantwoordelijk voor Justice League (2017) - de eerste film waarin de DC-superhelden samenkomen om een team te vormen. Echter moest Snyder halverwege de productie stoppen vanwege een persoonlijke tragedie, waarnaar conflicten achter de schermen met Warner Bros er ook bijkwamen. Hierna werd Joss Whedon aan boord gebracht om hem te vervangen, de regisseur van Marvel’s The Avengers (2012).

Om deze redenen is de Justice League film die we in 2017 kregen voorgeschoteld een combinatie van twee verschillende individuen met elk een eigen stijl en toon. Het eindproduct was hierdoor niet trouw aan de visie die Snyder oorspronkelijk voor ogen had. Warner Bros & HBO Max maken dit nu goed door Snyder de vrijheid te geven om zijn versie van Justice League te delen met de wereld. Zack Snyder’s Justice League (2021) heeft een extra budget van 70 miljoen dollar gekregen om de special effects af te maken, bevat een nieuwe soundtrack van de originele componist van de film - Junkie XL & duurt welgeteld twee uur langer dan de bioscoopversie, voor een totale speelduur van 240 minuten (4 uur).

Het komt dan ook als geen verrassing als we zeggen dat Snyder's Justice League inderdaad een stuk beter uitpakt dan de voorafgaande bioscoopversie. Ineens krijgen we een achtergrond-verhaal voor bepaalde plotelementen, ontstaat er sympathie voor nieuwkomers als Flash & Cyborg én voelt de film in zijn geheel een stuk completer aan - ondanks teveel opzetjes naar vervolgen waarvan we weten dat ze niet meer gaan komen. Het feit dat de film is gegaan van een onvoldoende (bioscoopversie) naar een ruime voldoende (Snyder's visie) zegt al genoeg.

Voornamelijk Cyborg krijgt hier de aandacht die hij nodig had. Van een emotieloze robot die niet veel deed naar een tragisch figuur die zijn nieuwe plek zoekt in de wereld. Ook Flash is meer dan de oneliner-machine die hij eerst was, met zijn scènes in de Speedforce als visuele hoogtepunten. Over het algemeen voelt het samenkomen van het team een stuk organischer aan en krijgt iedereen een flinke upgrade als het gaat om karakterontwikkeling. Na afloop van Snyder's Justice League is het oprecht verwarrend waarom Warner Bros. ervoor koos om zoveel belangrijke elementen uit de film te knippen.

Zack Snyder's Justice League (2021) mag dan niet perfect zijn, maar dit is ongetwijfeld de betere film. De opgehakte bioscoop-variant mag hiermee definitief uit het heugen gewist worden. Vanaf nu is er maar één Justice League die het waard is om te bekijken: Snyder's versie.

Cast: Ben Affleck Henry Cavill Amy Adams Gal Gadot
Jason Momoa Ezra Miller Ray Fisher Willem Dafoe
Jesse Eisenberg Jeremy Irons Diane Lane Connie Nielsen
J.K. Simmons Kiersey Clemons Ciarán Hinds Zheng Kai
Jared Leto Joe Manganiello Harry Lennix Joe Morton
Ray Porter
Regie: Zack Snyder
Genre: Superhelden Actie
Speelduur: 4:02 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Zack Snyder's Justice League:

Ruimte om adem te halen in het plot, Meer verhaal en karakterontwikkeling, Ezra Miller als Flash is een grote verbetering tegenover zijn bioscoop-variant, Tragische achtergrond voor Ray Fisher's Cyborg, Slechterik Steppenwolf heeft een duidelijke motivatie, Bombastische soundtrack van Junkie XL, Betere balans met betrekking tot de humor, Samenkomen van het team voelt een stuk organischer aan, Bevredigende climax waarin iedereen van het team wat te doen heeft

Een overschot aan slowmotion, Evengoed een onnodig lange speelduur, Overbodig gebruik van hoofdstukken, Opzetjes naar vervolgen die niet meer uitkomen, Nog steeds niet de perfecte versie van Justice League (maar dit moet je ook niet verwachten)

Jordy Gomes beoordeelt Zack Snyder's Justice League met een 7 / 10.

7

Zack Snyder's Justice League is door 1 filmrecensent beoordeeld met een 7 / 10.