Absurde, surrealistisch getinte komedie verbindt hedendaags Winnipeg, Canada, met het Teheran van de jaren '90.
Universal Language is door Rick Schuttinga op 11 augustus 2025 beoordeeld met een 8,5 / 10.
Combineer absurd, surrealistisch, Iran, droogkomisch en Wes Anderson en je hebt mijn interesse gewekt. Universal Language stelt hierin niet teleur, de film is zelfs veel meer dan dat alleen. Een op alle vlakken eigenaardige film, met een dromerige zweem, heeft het een rustgevend effect op haar kijkers.
Een Canadese film over de - al dan wel/niet bestaande - Iraanse cultuur aldaar. Alles is voelbaar en zichtbaar geënsceneerd en dat past bij de film. Als je kijkt naar verhaal dan loopt deze niet synchroon, lijken meerdere personen meerdere rollen te vertolken en speelt (mede)schrijver en regisseur Matthew Rankin ook nog met genderfluïditeit. In Universal Language is niets wat het lijkt. Wat ze precies wilt vertellen wordt nooit echt duidelijk. De film toont een cultuur op een niet-standaard plek waarbinnen kleine verhaaltjes zich afspelen. Deze gebeurtenissen zijn futiel, ze doen er niet echt toe, en toch kijk je zeer geboeid naar al het moois.
‘Combineer absurd, surrealistisch, Iran, droogkomisch en Wes Anderson.’
De Perzische taal is een lust voor de oren, als ook de prachtige muziek van Amir Amiri - een soundtrack die ook hoogst beluisterbaar is zonder de film. Het meest opvallende moment muziekaal gehoord is het kunstschaats optreden met de muzikanten op het ijs die daar The Dark Divine spelen.
De invloed van Wes Anderson kun je niet ontkennen, met een eigen draai, waardoor Universal Language ook heel fijn is voor de ogen. Deze film kun je makkelijk nog eens kijken en weer nieuwe details ontdekken. Deze door Eye naar de Nederlandse bioscopen gehaalde film verdient het om op groot scherm gezien te worden en met goed geluid beluisterd.