Jesse Gryson

Jesse Gryson Voormalig filmrecensent

The Nice Guys (2016)

Recensie The Nice Guys (2016)

The Nice Guys recensie

Door Jesse Gryson op
De nieuwste film van Shane Black neemt ons mee op tocht met Jack Healy en Holland March; de laatste is een privédetective en de eerste een onofficiële ingehuurde 'bully' (mensen die iemand bang willen maken kunnen hem bellen). Ze verzeilen samen in een zaak die hoger blijkt te gaan dan een ordinaire moord en moeten er dan ook samen levend uit proberen te geraken.

Deze plotsynopsis doet ons natuurlijk heel hard denken aan de buddy-cop-comedies van de jaren 70 en 80, en op veel manieren doet deze film ook aan als een verlengde aflevering van Miami-vice: absurd, kitscherige 70s-sfeer en over-the-top actie.

Het moet zeker gezegd zijn: deze film verveelt geen seconde. Steeds zijn de dialogen gevat en spelen Russell Crowe en Ryan Gosling perfect op elkaar in; zeker hun beste werk in jaren. Het seksueel getinte verhaaltje mag dan wel compleet ongeloofwaardig zijn, maar Black's regie brengt het steeds op een menselijke manier, waardoor de personages binnenin deze absurde wereld ronde karakters zijn met gevoelens en achtergronden die ons als publiek kunnen schelen, wat voor dit soort film toch uitzonderlijk is. Ook March zijn dochter Holly is fantastich, een echte revelatie!

Deze film moet het natuurlijk wel van zijn humor hebben, en hier schittert Gosling vooral. Crowes kalmere personage is een goede aanvulling, maar Goslings personage steelt toch vaak de show, zeker tijdens een zekere scene waarin hij geïntoxiceerd is (wanneer u de film ziet, weet u zeker wat ik bedoel); echt laugh-out-loud grappig, en dat is alweer een tijdje geleden!

Cast: Russell Crowe Ryan Gosling Kim Basinger Matt Bomer
Regie: Shane Black
Genre: Komedie Misdaad