The Mitchells vs the Machines (2021)

The Mitchells vs the Machines recensie

De familie Mitchell is altijd al een beetje anders geweest. Niemand kan lekker met elkaar opschieten en om dit te verbeteren organiseren ze een road trip, maar onderweg breekt er een revolutie uit en komen de robots aan de macht. De Mitchells moeten leren samenwerken als een team om het tegen de robots op te nemen en de wereld te redden.

Sony's animatie-afdeling schommelt nogal in kwaliteit. Van het verschrikkelijke The Emoji Movie (2017) tot het Oscarwinnende Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018), het blijft altijd een verrassing aan welke kant van het spectrum hun films eindigen. Komedie duo Phil Lord en Christopher Miller, die ons eerder Cloudy with a Chance of Meatballs (2009) brachten, produceren nu ook Netflix nieuwste aanwinst: The Mitchells vs the Machines (2021).

Net als met eerdergenoemde Spider-Man film bevat ook The Mitchells vs the Machines een unieke vorm van animatie met verschillende stijlen. Sony Animation doet er verstandig aan om deze weg in te slaan en weet zichzelf zo te onderscheiden van zijn concurrentie. Het hoge energiegehalte van de animatie kan soms iets teveel zijn van het goede, maar dit neemt niet weg dat de film boordevol komische momenten zit. In een rap tempo vliegen de grappen om je oren en elk lid van de Mitchell familie is eigenaardig leuk op zijn eigen manier, met in het bijzonder hond Monchi, wat een hilarisch beest!

Het plot dat robots de wereld overnemen is niet zo bijzonder, maar dankzij een dosis creativiteit wordt dit toch een vermakelijk avontuur om naar te kijken. Zie de toevoeging van twee defecte robots die hun bestaan in twijfel trekken of het sociale commentaar met betrekking tot het overgebruik van technologische apparaten en de afhankelijkheid dat de mensheid heeft van internet. De humor is over het algemeen slim opgezet, maar bevat ook ouderwetse slapstick-achtige taferelen. Vrijwel een mix van alles, waardoor de film voor iedereen wel iets te bieden heeft.

The Mitchells vs the Machines (2021) combineert de familiedrama en het plot dat robots de wereld overnemen niet altijd even sterk, maar dit wordt gebalanceerd door het aanstekelijk hoge energiegehalte en zijn unieke, opvallende stijl. Hierdoor is Sony's nieuwste project, net als de Mitchells zelf, apart te noemen. Deze film bewijst hoe leuk 'apart' kan zijn.

Cast: Abbi Jacobson Danny McBride Maya Rudolph Eric Andre
Fred Armisen Beck Bennett Conan O'Brien Charlyne Yi
Sasheer Zamata Rianda Olivia Colman