The Mitchells vs the Machines (2021)

The Mitchells vs the Machines recensie

Door Vince Christiaans op
Wanneer mensen worden gekidnapt door robots blijven de leden van het disfunctionele Mitchell-gezin als laatste over. Lukt het hen om deze technologische vijand samen te verslaan?

Er wordt vaak gesproken over films die 'gemaakt zijn voor het hele gezin'. Meestaal gaat het hierbij om kinderfilms die een aantal volwassen grappen meesmokkelen in de hoop dat de ouderlijke macht zich niet te pletter verveelt tijdens The Minions, nummertje 2.361. Zelden is er echt sprake van een film die voor elk lid van het gezin meerwaarde heeft.

Toch zijn er uitzonderingen, neem bijvoorbeeld The Mitchells vs. The Machines. Op het oog een doorsnee animatiefilm, maar deze film bevat een hoeveelheid karakterontwikkeling waar menig ander film uit het familiegenre een puntje aan kan zuigen. Het is het regiedebuut van Mike Rianda, die wordt bijgestaan door producenten Phil Lord en Christopher Miller; het duo achter animatietoppers zoals Cloudy With A Chance of Meatballs (2009) en The LEGO Movie (2014).

De film draait om de verstoorde relatie tussen aspirant filmmaker Katie (Abbi Jacobson) en haar vader Rick (Danny McBride). Zij is een techie met een voorliefde voor filmmaken, terwijl hij een rothekel heeft aan smartphones en andere moderne gadgets. Deze kloof wordt alleen maar groter wanneer Katie wordt toegelaten tot een prestigieuze filmschool. Aangemoedigd door moeder Linda (Maya Rudolph) besluit Rick een roadtrip te organiseren om de relatie met zijn dochter te herstellen.

Met frisse tegenzin gaat het gezin op reis, maar net zoals de Grisworlds verloopt hun vakantie allesbehalve soepel. Naast allerlei familieperikelen wordt de wereld overspoeld door een bende agressieve robots. Al snel raken de Mitchells verwikkeld in een apocalyptisch avontuur waarin zij niet alleen de wereld, maar ook hun gezin moeten redden.

Het is een stevige setup voor een familiefilm, maar Rianda houdt de focus op het belangrijkste element; de personages. Daarnaast is het thema van vervreemding en afwijzing op verschillende manieren verwezen in het plot. Zo wil de kunstmatige intelligentie de wereld wil overnemen omdat zij is afgedankt door haar schepper; de eigenaar van het technologiebedrijf PAL Labs.

The Mitchells vs. The Machines is niet alleen goed verteld, maar ook deftig vormgegeven. De film maakt gebruik van dezelfde animatiestijl als Spider-Man: Into The Spider-Verse (2018), eveneens een Lord-Miller-productie. Dit zorgt voor een frisse look met veel speelse elementen. Rianda gebruikt tekstballonnen, viralvideo's, GIFs en ander materiaal om zijn storytelling kracht bij te zetten.

Natuurlijk zorgen deze elementen wel voor de nodige drukte, maar over het algemeen houdt Rianda zich in wanneer het telt. Er zijn genoeg scènes waarin de film even gas terug neemt om tijd door te brengen met de personages zonder komische onderbrekingen. Als er in deze momenten van rust iets te lachen valt, gaat het meestal om de aanwezigheid van de mopshond Monchi die wat lethargisch voor zich uit zit te staren.

Hilarisch en ietwat hyperactief. The Mitchells vs. The Machines is een animatiefilm vol humor en met enorm veel hart. Gezinnen die op zoek zijn naar avondvullend programma doen er goed aan om deze film op hun Netflixlijstje te zetten. Daarnaast zorgt de hoeveelheid grappen ervoor dat de film meer dan eens bekeken kan worden zonder te gaan vervelen.

The Mitchells vs the Machines draait sinds 30 april in de bioscoop.

Cast: Abbi Jacobson Danny McBride Maya Rudolph Eric Andre
Fred Armisen Beck Bennett Conan O'Brien Charlyne Yi