The Haunting of Bly Manor (2020)

Recensie The Haunting of Bly Manor (2020)

The Haunting of Bly Manor recensie

Dani (Victoria Pedretti) verhuist van Amerika naar Engeland om daar een nieuwe baan aan te nemen als de oppasser van twee kinderen in het grote landhuis van Bly Manor. Hier gebeuren mysterieuze gebeurtenissen en zullen de geesten van het huis, en Dani's eigen verleden, haar blijven achtervolgen.

Naar mijn mening is regisseur Mike Flanagan de beste (moderne) regisseur die zich in het horrorgenre bevind. Zijn filmografie is sterk met titels als Oculus (2014), Hush (2016) & Doctor Sleep (2019). Echter was het zijn Netflix-miniserie, The Haunting of Hill House (2018), die mij liet inzien hoe goed horror kan zijn wanneer er tijd, zorg en vakmanschap ingaat. Vanwege het succes van The Haunting of Hill House liet Netflix hem nog een miniserie ontwikkelen, bestaande uit negen afleveringen: The Haunting of Bly Manor (2020).

Laten we meteen vooropstellen dat Mike Flanagan's aanpak van horror anders is dan de meeste misschien gewend zijn. Geen jumpscares of keiharde geluiden wat uiteindelijk een dier blijkt te zijn. Aan deze goedkope bangmakerij wordt hier niet gedaan. Zet die verwachtingen buiten de deur. Zijn werk aan de twee Netflix-miniseries bestaan uit subtiliteit en de juiste afstemming tussen drama, spanning en de angst van bepaalde situaties. The Haunting of Bly Manor is daarom voor de echte horrorliefhebber niet eng, maar moet het hebben van een interessant mysterie, boeiende personages en sterke thematiek over het leven na de dood.

We zien vaak dat geesten ons proberen bang te maken, maar wat nou als we de rollen omdraaien? In Bly Manor zien we ook de andere kant van het verhaal - de geesten. De overleden personen die nu voor altijd daar ronddwalen, zonder doel, zonder liefde, soms niet eens wetende dat ze dood zijn. De ene gaat door met hun dagelijkse routine alsof er niks is gebeurd, de ander beleeft keer op keer herinneringen, nachtmerries, je eigen persoonlijke hel van de meest slechte ervaringen en trauma's uit je leven. Ook geesten waren vroeger mensen met gevoelens, en The Haunting of Bly Manor laat inzien dat 'spookverhalen' ook mooi kunnen zijn op een tragische manier.

Niet op visueel vlak, maar wel als het gaat om sfeer kan de serie doen denken aan Del Toro's Crimson Peak (2015), gezien de combinatie van horror met een vleugje romantiek. Weet daarom goed waar je instapt en wat je te wachten staat. Ondanks dat The Haunting of Bly Manor (2020) niet dezelfde hoogtes behaalt als Hill House (2018) is dit wederom een creatieve combinatie van verschillende genres. Samen creƫren deze een vorm van horror die volledig uniek is in zijn uitvoering. In mijn ogen bewijst een serie als Bly Manor dat horror, in de juiste handen, nog steeds verrassend en indrukwekkend kan zijn.

The Haunting of Bly Manor draait sinds 9 oktober in de bioscoop.

Cast: Victoria Pedretti Oliver Jackson-Cohen Henry Thomas Kate Siegel
Carla Gugino Amelia Eve T'Nia Miller Rahul Kohli
Tahirah Sharif Amelie Bea Smith Benjamin Evan Ainsworth
Regie: Mike Flanagan
Genre: Horror Drama Mysterie Romantiek Miniserie Netflix
Speelduur: 8:14 uur

Samengevat de plus- en minpunten van The Haunting of Bly Manor:

Wederom een sfeervolle serie van Mike Flanagan, Goede combinatie van horror, drama, mysterie en romantiek, Interessant verhaal met pakkende plotwendingen, Thematiek over het leven na de dood, Geweldig en geloofwaardig acteerwerk van de gehele cast, Soundtrack van The Newton Brothers

Niet zo sterk als The Haunting of Hill House (2018), Het verhaal kan soms net te langdradig aanvoelen

Jordy Gomes beoordeelt The Haunting of Bly Manor met een 8 / 10.

8