Doctor Sleep (2019)

Recensie Doctor Sleep (2019)

Doctor Sleep recensie

Een volwassen Danny Torrence (Ewan McGregor) wordt nog steeds achtervolgt door gebeurtenissen uit zijn verleden. Hij komt in aanraking met Abra (Kyliegh Curran), een jong meisje dat net als hem beschikt over 'The Shining'. Samen moeten ze hun krachten bundelen om uit handen te blijven van de True Knot cult, onder leiding van Rose the Hat (Rebecca Fergusson)

Stanley Kubrick's The Shining (1980) is subtiele psychologische horror op zijn best. Ondanks de culturele impact die de film heeft achtergelaten, heeft auteur Stephen King regelmatig zijn frustraties uitgesproken over deze adaptatie van zijn gelijknamige boek. Nu krijgt regisseur Mike Flanagan (The Haunting of Hill House) de moeilijke taak om King's vervolg, Doctor Sleep, te verfilmen. Maar is het mogelijk om tegelijkertijd trouw te blijven aan King's novelle en de filmversie van Kubrick?

Op magische wijze, ja! Doctor Sleep besteed zijn lange speelduur verstandig aan het uitdiepen van de mythologie achter The Shining en de karakterontwikkeling van Danny. Ook de goedkope jumpscares, die er normaal alleen zijn om je snel te laten schrikken, zijn hier nergens te bekennen. Verontrustende muziek, strak camerawerk en choquerende gebeurtenissen komen hiervoor in de plaats en voeden het angstaanjagende gevoel dat de film zo sterk weet vast te houden.

Dit voelt aan als de juiste samenwerking tussen de diepgaande thema's uit het boek en de iconische visie achter Kubrick’s film. Met beide wordt respectvol omgegaan en het feit dat Doctor Sleep in de buurt komt van de kwaliteit uit The Shining (1980) mag geapplaudisseerd worden. Regisseur Mike Flanagan laat hiermee een indrukwekkende stempel achter op het horrorgenre en levert misschien wel de beste Stephen King adaptatie af sinds The Green Mile (1999).

Doctor Sleep draait sinds 7 november in de bioscoop.

Cast: Ewan McGregor Carl Lumbly Rebecca Ferguson Kyliegh Curran
Zahn McClarnon Jocelin Donahue Emily Alyn Lind Alex Essoe
Bruce Greenwood Cliff Curtis
Regie: Mike Flanagan
Genre: Thriller Horror
Speelduur: 2:31 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Doctor Sleep:

Regie van Mike Flanagan, Prachtige shots en camerawerk, Acteerwerk Ewan McGregor, Rebecca Ferguson en Kyliegh Curran, Diepgaand verhaal, Thema's, Focus op karakterontwikkeling, Akelige muziek, Verwijzingen naar The Shining, Doet eer aan Stephen King's boek en Stanley Kubrick's film, Terugkeer naar de Overlook, Ontknoping

Trage tempo is soms voelbaar

Jordy Gomes beoordeelt Doctor Sleep met een 8,5 / 10.

8,5