The Falcon and the Winter Soldier (2021)

The Falcon and the Winter Soldier recensie

Na de gebeurtenissen uit Avengers: Endgame (2019) heeft Sam Wilson/Falcon (Anthony Mackie) het befaamde schild in zijn bezit, maar hij worstelt om de mantel van Captain America op zich te nemen. Wanneer de overheid met een nieuwe Cap op de proppen komt, John Walker (Wyatt Russell), wordt hij aangesteld om de terroristische organisatie 'Flag Smashers' uit de weg te ruimen. Toevallig gaan Sam & Bucky Barnes/The Winter Soldier (Sebastian Stan) nou ook achter deze groep aan.

Nu Marvel zijn eerste miniserie, WandaVision (2021), succesvol heeft gelanceerd op Disney+ is het tijd voor de volgende. De bioscoopreleases laten nog even op zich wachten, waardoor Marvel er verstandig aan heeft gedaan om de overstap te maken naar wekelijkse tv-afleveringen. Ditmaal ligt de focus op de nalatenschap van Captain America en alles waar hij en zijn bekende schild voor stonden. De zesdelige miniserie, The Falcon and the Winter Soldier (2021), belicht voornamelijk de last die de mantel van Captain America met zich meedraagt.

Wat opvalt is dat de miniserie erg politiek gedreven is en hierdoor aanvoelt als een sterke toevoeging op voorgaande films: The Winter Soldier (2014) & Civil War (2016). Plotelementen die hierin waren opgezet komen wederom aan bod, zoals de terugkeer van de gluiperige Zemo (Daniel Brühl) en de voortvluchtige Agent Sharon Carter (Emily Van Camp). Het is overduidelijk dat de films en series zo in elkaar verweven zijn dat je ze eigenlijk niet mag missen voor het grotere verhaal.

Vanwege het politieke aspect staat één vraag centraal: kan iemand met een donkere huidskleur (Sam Wilson/Falcon) de mantel van Captain America op zich nemen? Vanaf de eerste aflevering is het namelijk duidelijk dat de overheid andere plannen heeft, aangezien ze soldaat John Walker aanstellen als de nieuwe Cap. Deze twee verhaallijnen, John Walker zien worstelen met de verantwoordelijkheid om een goeie Captain America te zijn (maar hierin falen) én Sam's schuldgevoel/tweestrijd of hij het recht heeft om als donkere man het stokje van Steve Rogers over te nemen, maken de miniserie zo interessant om naar te kijken.

Dit is wel een stuk meer in lijn met de reguliere Marvel-formule en lang niet zo uniek als WandaVision. Desondanks tonen de miniseries aan dat ze het platform in hun voordeel gebruiken - vanwege de langere speelduur worden personages meer uitgediept en spenderen we langer met deze superhelden, zowel in als uit hun kostuums. Marvel omarmt de stripboeken met liefde en hanteert geen schaamte voor het kleurrijke bronmateriaal. The Falcon and the Winter Soldier (2021) is geen uitzondering op deze regel. Door deze aanpak weet Marvel zich niet alleen te onderscheiden van bijvoorbeeld DC, maar hebben ze ook het respect verdient van menig fan. De Disney+ miniseries kunnen gezien worden als cadeau's die Marvel teruggeeft voor hun trouwheid door de jaren heen. Naar mijn mening: hoe meer, hoe beter. Laat Loki (2021) daarom maar komen.

Cast: Anthony Mackie Sebastian Stan Wyatt Russell Erin Kellyman
Danny Ramirez Georges St-Pierre Adepero Oduye Don Cheadle
Daniel Brühl Emily VanCamp Florence Kasumba Julia Louis-Dreyfus
Carl Lumbly
Regie: Kari Skogland
Genre: Superhelden Actie Drama Miniserie
Speelduur: 5:04 uur

Samengevat de plus- en minpunten van The Falcon and the Winter Soldier:

Focus op Sam Wilson & Bucky Barnes, Karakterontwikkeling van John Walker, Acteerwerk van Anthony Mackie, Sebastian Stan, Wyatt Russell en Daniel Brühl, Muziek van Henry Jackman, Meer tijd doorbrengen met bijpersonages uit de films, Politiek gedreven plot met onderwerpen als: kan iemand met een donkere huidskleur de mantel van Captain America op zich nemen?

Bestaat meer uit de standaard Marvel-formule en is niet zo uniek als WandaVision, Niet alle verhaal-elementen komen even sterk samen

Jordy Gomes beoordeelt The Falcon and the Winter Soldier met een 7,5 / 10.

7,5