The Dig (2021)

Recensie The Dig (2021)

The Dig recensie

Edith Pretty is een jonge weduwe die alleen woont met haar zoontje en haar bedienden op haar landgoed in Suffolk. Ze is ervan overtuigd dat er iets begraven ligt ondere de grote heuvels op haar landgoed en contacteert zelfverklaarde archeoloog Basil Brown om de opgravingen te leiden. Wat volgt is een mooi en puur drama over hoe sterfelijk de mens al dan niet is.

Carey Mulligan is altijd een plezier om naar te kijken. Voeg daar nog de zichtbaar ouder geworden Ralph Fiennes aan toe en je krijgt een mooi duo in de hoofdrollen. Halverwege de film verlegt de focus zich van deze twee naar een iets grotere groep archeologen die ondertussen op het landgoed rondlopen en krijgen we een soort romantische mozaïekvertelling waar de (on)sterfelijkheid van de mens centraal staat.

Dat contrast wordt mooi weergegeven door tegen de achtergrond van dit waargebeurde verhaal over de opgravingen bij Sutton Hoo de dreiging van WO II duidelijk te laten voelen. Zeker als de neef van Mrs. Pretty (Johnny Flynn) aankondigt dat hij naar het front gaat, terwijl hij net zijn liefde verklaard heeft aan Peggy (Lily James), één van de aanwezige archeologen.

Aanvankelijk heb je het gevoel dat de makers niet goed weten waar ze naartoe willen met deze film. Gaan ze voor een soort Platonische liefdesrelatie tussen Edith en Basil of willen ze het verhaal vertellen van deze historische opgraving. Uiteindelijk blijkt dat het vooral gaat over hoe de mens zo graag onsterfelijk wil zijn terwijl de dood om iedere hoek loert. Dat laatste wordt heel voelbaar in één van de laatste scènes tussen Basil en het zoontje van Edith.

Cast: Carey Mulligan Ralph Fiennes Lily James Archie Barnes
Johnny Flynn Ben Chaplin
Regie: Simon Stone