The Devil All the Time (2020)

The Devil All the Time recensie

We volgen een tiental personages gedurende 20 jaar in het diepe, oerkatholieke zuiden van Amerika tijdens de jaren vijftig en zestig. Bij ieder van hen zit wel één of andere vijs los en temidden van al dat kwaad probeert de jonge Arvin Russell zo goed en zo kwaad als het kan zijn mannetje te staan.

Het katholieke geloof krijgt een deftige veeg uit de pan in deze sombere vertelling over mensen die proberen overeind te blijven in een wereld waar het kwaad om iedere hoek op de loer blijkt te liggen. Donald Ray Pollock, de schrijver van het boek waarop de film gebaseerd is, fungeert zelf als verteller en leidt ons doorheen de complexe vertelling waar de levens van heel wat personages gewild of ongewild met elkaar verweven lijken te zijn.

De duivel uit zich in vele vormen, wordt ons op het hart gedrukt door de diverse predikanten die deze film rijk is. En toch worden veel van de ‘misdaden’ in deze film gepleegd ‘in naam van God’. Het kwaad (lees: de duivel) zit in ieder van ons en dat lijkt zeker van toepassing in deze wat troosteloze uithoek van Amerika in de jaren 50 en 60. Ieder sprankeltje hoop wordt de personages ontnomen omdat ze telkens opnieuw geconfronteerd worden met hun onvermijdelijke lot, al dan niet ingegeven door hun (gebrek aan) geloof in God.

De echte kracht van deze film zit in het overzichtelijk houden van een complexe vertelling met een veelheid aan personages. Dat is natuurlijk de grote verdienste van regisseur Antonio Campos. Maar evenzeer in de schitterende cast die hun personages stuk voor stuk een grote injectie geloofwaardigheid meegeven en de magnifieke cinematografie van Lol Crawley. Zelden zoveel fantastische acteurs samen gezien in één film. Holland is de geknipte persoon voor de hoofdrol, maar wordt bijgestaan door een fantastische Bill Skarsgård, een sublieme Robert Pattinson (die zich almaar meer ontpopt tot één van de beste karakteracteurs van zijn generatie), een wreedaardige Jason Clarke, een bijna demonische Harry Melling, een twijfelende Riley Keough en ga zo maar verder.  Een moeilijke zit omwille van de vele gruwelijke moorden en de onontkoombaarheid van het lot, maar wel één die meer dan de moeite waard is.

Cast: Robert Pattinson Tom Holland Haley Bennett Harry Melling
Bill Skarsgård Riley Keough Sebastian Stan Mia Wasikowska
Regie: Antonio Campos