De tweelingbroers Smoke en Stack keren na een lange en bewogen tijd terug naar hun geboorteplaats. Daar willen ze hun een eigen “juke joint” openen, een plek waar de mensen uit hun gemeenschap in een veilige setting kunnen genieten van muziek, eten en gezelschap. Maar zelfs daar blijkt het gevaar om de hoek te liggen.
Sinners is door Leander den Boer op 18 april 2025 beoordeeld met een 8,5 / 10.
Mississippi 1932. Alhoewel Afro-Amerikanen officieel geen slaven meer zijn en een gelijkwaardige positie zouden moeten hebben, is in de praktijk niets minder waar. Om rond te komen plukt menigeen nog steeds katoen, op straat worden ze met een schuin oog aangekeken en ze leven in een totaal afgescheiden wereld van de witte burgers. In die setting groeit Sammie "Preacher Boy" Moore op. Het is zijn grote droom om muzikant te zijn, maar zijn vader waarschuwt als predikant tegen de bovennatuurlijke en gevaarlijke kracht van muziek.
Wanneer zijn neven Smoke en Stack terugkeren naar Mississippi, nemen ze Sammie Moore onder hun hoede. Samen reizen ze de gemeenschap door op zoek naar mensen die hen willen helpen in hun "juke joint". Nog diezelfde avond willen de tweelingbroers namelijk een feest van jewelste geven. Een feest van én voor de Afro-Amerikaanse gemeenschap, op een plek waar ze écht vrij kunnen zijn, in ieder geval voor één nacht. Maar zelfs op deze plek slaat het noodlot toe.
‘Het is bijzonder om een visionair regisseur de volledige controle te zien hebben over een passieproject’
Het is het beste om verder niet al te veel prijs te geven over het plot van Sinners. Regisseur Ryan Coogler neemt de eerste helft van de film de tijd om een eigentijdse, authentieke en kleurrijke wereld op te bouwen. Halverwege vindt er echter een verschuiving plaats en tuimelen we het horrorgenre in. Helemaal verrast zijn we hier als kijker niet door, want al aan het begin van de film wordt hier naar gehint. Toch is het ontzettend knap om zo'n drastische genreovergang succesvol te laten verlopen. Het doet denken aan films als Parasite en From Dusk Till Dawn, die een soortgelijke transitie geloofwaardig aan de kijker weten te verkopen.
Ook los van deze overgang toont Ryan Coogler, die eerder al furore maakte met onder meer Creed en Black Panther, zich hier een meesterlijk regisseur. De film vloeit geweldig over van de ene scène in de andere en ziet er schitterend uit. Zijn passieproject Sinners is primair een ode aan de verbindende en tijdloze kracht van muziek. Dit komt spectaculair samen in één meesterlijk geregisseerde scène in het midden van de film, die wat mij betreft nu al aan de haal mag gaan met de titel 'beste scène van het jaar'. Ook de voor de film gecomponeerde muziek, gemaakt door Ludwig Göransson (Oppenheimer, Tennet), de nieuwe ster aan de filmcomponistenhemel, is door de mix van blues, country en rock een hoogtepunt op zichzelf.
Maar Cooglers film is naast een viering van de Afro-Amerikaanse cultuur ook een geniale reflectie op het racisme waar zoveel Afro-Amerikanen zo lang, en nog steeds, door geteisterd worden. Net als regisseur Jordan Peele deed met Get Out, weet Coogler in Sinners het horrorgenre en oude folklore te gebruiken om dit gevaar te externaliseren en nog tastbaarder te maken.
De ruggengraat van de film wordt verder gevormd door de altijd charismatische Michael B. Jordan, die de dubbelrol van Smoke en Stack vertolkt, en door Miles Caton, die in zijn debuutfilm de sterren van de hemel speelt als acteur, zanger en muzikant Sammie Moore. Ook de rest van de cast draagt zijn steentje bij. Alhoewel de kijker niet met elk karakter een enorme band weet op te bouwen in de eerste helft van de film, zorgt het knappe acteerwerk er toch voor dat je je voldoende bekommert over hun lot in de tweede helft.
In tijden waarin de bioscopen soms alleen nog maar remakes, adaptaties, franchises en megalomane studioprojecten lijken te draaien, is het extra bijzonder om een visionair regisseur de volledige controle zien te hebben over een passieproject dat aan de ene kant een eerbetoon vormt aan muziek en zijn cultuur, en aan de andere kant tijdloze gevaren en zorgen in een historische jasje weet te gieten en daarbij twee genres weet te combineren. Beloon originaliteit in de filmwereld en ga deze film zien in je lokale bioscoop!
Te zien op HBO Max en Pathé Thuis