Schindler's List (1993)

Recensie Schindler’s List (1993)

Schindler's List recensie

Oskar Schindler (Liam Neeson) probeert zo veel mogelijk Joden in dienst te nemen om ze uit handen van SS-er Amon Göth (Ralph Fiennes) te houden.

Door de jaren heen heeft Steven Spielberg zich absoluut bewezen als één van de beste regisseurs. Voor iedereen die aan dit statement twijfelt hoef je alleen maar een kijkje te nemen naar zijn werk uit 1993. In dit jaar kregen we niet alleen een geweldige blockbuster met baanbrekende effecten (Jurassic Park), maar ook zijn meesterlijke Tweede Wereldoorlogs-drama Schindler’s List.

Er kan een argument gemaakt worden dat in elke film fouten en minpunten te benoemen zijn. In dat geval verdient niks de perfecte score, maar film is emotie en Schindler’s List werkt alles naar mijn mening tot in perfectie uit. Het sympathieke acteerwerk, strakke camerawerk, het feit dat de film zwart-wit is én John Williams’ ontroerende muziek dragen hier allemaal aan bij.

Het verhaal is zo krachtig en emotioneel, dat iedereen de film een keer in zijn leven moet ervaren. Met als hoogtepunt het werk van Liam Neeson. Nu vooral bekend als actieheld, maar hier komt zijn dramatische acteerspel het best naar voren. Neem het einde van de film: Oskar breekt wanneer hij zich realiseert dat het inruilen van zijn auto nog een mensenleven had kunnen redden. Het feit dat Schindler’s List is gebaseerd op ware gebeurtenissen maakt het eindproduct nog indrukwekkender.

Uiteindelijk weet de film ook een eind voor te schotelen dat permanent bijblijft. Waar we van zwart-wit overschakelen naar kleur in onze moderne tijd. Hier zien we een prachtige herdenking aan de echte Oskar Schindler, waarin alle overlevenden (wiens levens hij heeft gered) met hun familieleden zijn graf bezoeken. Schindler’s List is film op zijn hoogtepunt, een waar kunstwerk én nog steeds Steven Spielberg’s ongeëvenaarde meesterwerk.

Cast: Liam Neeson Ben Kingsley Ralph Fiennes Caroline Goodall
Jonathan Sagall Embeth Davidtz Malgorzata Gebel
Regie: Steven Spielberg
Genre: Oorlog Biografisch Drama Klassieker
Speelduur: 3:15 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Schindler's List:

Steven Spielberg's directie, John Williams’ muziek, Voelt levensecht, Het acteerwerk; Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Waargebeurd verhaal, Emotioneel ijzersterk, Zwart-wit, Eerbetoon aan de echte Oskar Schindler

-

Jordy Gomes beoordeelt Schindler's List met een 10 / 10.

10