QT8: The First Eight (2020)

Recensie QT8: The First Eight (2020)

QT8: The First Eight recensie

Door Liselotte Gertenbach op
Via interviews geven diverse collega-filmmakers en acteurs een inzicht in de interessante werkwijze van Quentin Tarantino en diens acht meest bekende filmprojecten.

Qt8: The First Eight is een documentaire die weergeeft hoe filmmaker Quentin Tarantino te werk ging in zijn acht bekendste filmprojecten. Collega-regisseurs, producenten en acteurs bespreken hun ervaringen op de set van deze films. Ze verklaren om de beurt wat voor een unieke, getalenteerde en bijzondere schrijver en regisseur Tarantino is, en halen herinneringen op die aangeven waarom Tarantino voor hen zo bijzonder is. Afhankelijk van hoe bekend je bent met Tarantino’s werk en zijn werkwijze kan hier wel degelijk nieuwe, interessante en amusante informatie bij zitten. Er wordt met veel lof gesproken over Tarantino, en er is geen twijfel over mogelijk dat de filmmaker unieke methodes hanteert die worden gewaardeerd door veel filmmakers en filmkenners binnen de filmindustrie.

De opmaak van de documentaire is slim en aantrekkelijk gedaan. Besproken thema's worden aangekondigd middels hoofdstukken (chapters), iets wat Tarantino in zijn eigen films veelal toepast. Wanneer de mede-filmmakers of acteurs herinneringen ophalen over een moment met Tarantino wordt er gebruik gemaakt van een animatie die dit laat zien. Een slimme en creatieve vervanging voor de vaak 'live-action' gerecreëerde scènes in het documentaire-genre.

Tarantino's standpunt met betrekking tot vrouwen in sterke rollen en de casting van zwarte acteurs worden besproken, maar een gemis blijft een diepgaande discussie omtrent Harvey Weinstein's misbruik van tientallen vrouwen. Weinstein produceerde veel van Tarantino's films en had daarmee een nauwe relatie met Tarantino. De connectie met de Weinstein Company en Tarantino’s samenwerking met de Weinstein broers had een significante impact op de productie van een aantal filmprojecten. Het blijkt dan dat de algehele positieve standpunt van de documentaire jegens Tarantino dit aspect overschaduwt.

Cast: Zoë Bell Bruce Dern Jamie Foxx Lucy Liu
Samuel L. Jackson Tim Roth Kurt Russell
Regie: Tara Wood