Maleficent 2 (2019)

Recensie Maleficent 2 (2019)

Maleficent 2 recensie

Slechte daden worden in Maleficent's (Angelina Jolie) schoenen geschoven waardoor het Koninkrijk zich tegen haar keert.

Het financiële succes van Maleficent (2014) heeft bijgedragen aan de opkomst van de huidige Disney ‘Live Action Remake’ trend. Tegenwoordig worden de geliefde animatiefilms schaamteloos gekopieerd met belabberde resultaten (The Lion King), maar Maleficent probeerde nog enigszins een andere aanpak. Het bekende sprookje vertellen vanuit het perspectief van de schurk. Althans, dit was hoe de eerste film werd verkocht.

Een concept met duidelijke potentie, tenminste, als de film trouw wist te blijven aan de kwaadaardige eigenschappen van Maleficent's personage. In het geval van deze twee adaptaties wordt Maleficent compleet veranderd. Nu is zij een moederfiguur voor Princes Aurora, het is haar kus die de vloek doet opheffen i.p.v. de prins, etc. Ronduit een belachelijk idee. De Disney-slechteriken hebben een bepaalde charme en worden door deze aanpak compleet ontkracht. Dit is hetzelfde als Peter Pan & Kapitein Haak ineens beste vrienden zouden worden of Scar gewoon een trotse oom was voor Simba, zonder enige problemen. Dat Disney zo respectloos omgaat met hun eigen iconische personages is schrikwekkend.

Angelina Jolie doet overduidelijk haar best en een aantal duivelse momenten tonen haar intimiderende aard, maar haar personage wordt verder zo zoetsappig gemaakt dat de ware Maleficent ontbreekt. Deze harde woorden gelden voor zowel Maleficent (2014) als Maleficent 2 (2019). Beide niks meer dan slappe fantasy films met geen vleugje Disney-magie in zicht. Een aanfluiting voor de charmante Disney-schurk & het mooie sprookje van Sleeping Beauty (1959).

Cast: Angelina Jolie Elle Fanning Chiwetel Ejiofor Sam Riley
Harris Dickinson Ed Skrein Imelda Staunton Juno Temple
Lesley Manville Michelle Pfeiffer
Regie: Joachim Rønning
Genre: Fantasie
Speelduur: 1:59 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Maleficent 2:

Angelina Jolie wederom sterk in de rol, Kostuums & decors zien er mooi uit, Een paar momenten waarin Maleficent's slechte kant naar boven komt

Maleficent compleet veranderen in een zoetsappig moederfiguur, Doet onrecht aan het Sleeping Beauty verhaal, Slappe fantasy film, Irritante bijpersonages, CGI niet altijd overtuigend, Disney-loos gevoel

Jordy Gomes beoordeelt Maleficent 2 met een 5 / 10.

5

Maleficent 2 is door 1 filmrecensent beoordeeld met een 5 / 10.