Hillbilly Elegy (2020)

Recensie Hillbilly Elegy (2020)

Hillbilly Elegy recensie

J.D. Vance is opgegroeid bij zijn aan drugs verslaafde moeder Bev en zijn kettingrokende oma Mamaw, met wie hij een hele goeie band heeft. Terwijl hij het probeert te maken als student in de rechten, neemt zijn moeder opnieuw een overdosis en moet hij terug naar de plaats waar hij opgegroeid is. Ondertussen blikt hij terug op de drie generaties uit zijn leven...

Ron Howard heeft al heel wat mooie films op zijn palmares. Hij zal echter nooit het ‘verwijt’ krijgen een subtiele regisseur te zijn. Daarvoor legt hij het er al te vaak vingerdik op. Dat werkt ook meestal in het soort films dat hij maakt, in grote verhalen als Backdraft (1991), Apollo 13 (1995) of In The Heart Of The Sea (2015). In kleine, menselijke verhalen vergroot dit vaak het drama waar het niet altijd nodig is.

Glenn Close is onherkenbaar als de mater familias, die voortdurend moet schipperen tussen haar liefde voor haar dochter en haar kleinzoon, maar staat wel schitterend te acteren. Ook Amy Adams is behoorlijk goed op dreef, maar bezondigt zich af en toe aan ‘overacting’. Het drama is overduidelijk aanwezig en het is niet nodig om dat ook nog eens breed uitgesmeerd te zien.

Het verhaal op zich blijft interessant, maar kent ook wat mindere momenten. De sterkste scènes zijn die waar J.D. worstelt met zijn toekomst en zijn verleden en de scènes met Mamaw. Hillbilly Elegy is een aardig tussendoortje dat misschien net iets teveel aast op wat Oscarnominaties hier en daar. Een beetje minder aandacht voor de Oscars en wat meer voor de prent zelf had de film zeker geen kwaad gedaan.

Cast: Amy Adams Glenn Close Gabriel Basso
Regie: Ron Howard
Speelduur: 1:56 uur