First Blood (1983)

Recensie First Blood (1983)

First Blood recensie

John Rambo is een Vietnamveteraan op zoek naar de laatste overlevende van zijn peloton. Hij arriveert in het stadje Hope in Washington en hoort daar dat hij de enige is die nog overblijft. Hij gaat op zoek naar een restaurant en wordt onderweg gestopt door Sheriff Teasle die hem aanmaant om het stadje te verlaten. Als hij weigert te vertrekken, wordt hij hardhandig aangepakt door de collega’s van Teasle en dat laat hij niet zomaar gebeuren.

Deze film wordt vaak verguisd omwille van de zogezegde hersenloze actie. Dat is echter vooral te wijten aan de sequels. Geen enkele van die sequels raakt nog maar aan de enkels van deze actiefilm met een hart voor zijn personages. Rambo is hier nog niet de vechtmachine die hij later wordt, maar een mens van vlees en bloed die getraumatiseerd is door hetgeen hij meemaakte tijdens de Vietnamoorlog. Een weetje: in deze eerste film vermoordt Rambo niemand. Er valt maar één dode en dat is dan nog grotendeels die zijn eigen schuld.

Dat Stallone niet de grootste acteur is, is geen geheim, maar deze rol is hem op het lijf geschreven. Het enige wat hij moet doen, is treurig voor zich uit kijken en af en toe zijn getormenteerde bakkes openzetten om de vijand af te schrikken. En toch is de laatste monoloog aandoenlijk. Dit is verre van de levensgevaarlijke vreemdeling waarvoor hij verweten wordt. Dit is een man die geen blijf weet met zichzelf en zijn nachtmerries van die verschrikkelijke oorlog.

Ik weet nog dat ik deze prent ooit in de bioscoop zag en een ‘wauw’-gevoel had. Anderhalf uur pretentieloos entertainment met een boodschap. En ook nu nog blijft de film overeind. De actiescènes zijn ruw, maar voelen echt aan. Dit vooral omdat gebruik van CGI toen nog niet aan de orde was. En ook de bijrollen worden fantastisch ingevuld, met Brian Dennehy op kop als de gewetenloze sheriff Teasle. Een klassieker onder de actiefilms en ook nu nog bijzonder genietbaar.

Cast: Sylvester Stallone Brian Dennehy Richard Crenna Bill McKinney
Jack Starrett Michael Talbott Chris Mulkey David Caruso
Regie: Ted Kotcheff
Genre: Actie Avontuur Oorlog Klassieker
Speelduur: 1:33 uur

Samengevat de plus- en minpunten van First Blood:

Klassieker, Rauwe actiescènes voelen levensecht aan, Actiefilm met een boodschap, Stallone op zijn best, Brian Dennehy, De nevenpersonages worden sterk vertolkt, Hartverscheurende monoloog op het einde

Af en toe is Stallone onverstaanbaar

Kurt Velghe beoordeelt First Blood met een 8,5 / 10.

8,5