Easy Rider (1969)

Recensie Easy Rider (1969)

Easy Rider recensie

Wyatt en Billy sluiten een grote drugsdeal af en wanen zich rijk en vrij. Genietend van deze nieuwe vrijheid cruisen ze op hun choppers door de weidse landschapen van het Amerika van de jaren ‘60. Geleidelijk aan zullen ze echter beseffen dat deze vrijheid ook een prijs heeft.

Het belang van deze film mag niet onderschat worden. Het is één van de eerste films waarin de hippiecultuur centraal staat en betekende bovendien de doorbraak voor Hopper en Nicholson. Het is tevens de film waarvan iedereen Peter Fonda kent. Alledrie werden ze genomineerd voor een Oscar: Fonda en Hopper voor beste origineel scenario en Nicholson voor beste mannelijke bijrol.

Op de set werd blijkbaar heel veel gedronken en marihuana gerookt. Het is dan ook een schoolvoorbeeld van method acting. De acteurs spelen geen rol, maar worden hun personage door op de set ook te doen wat hun personage doet. Dat leidt tot hele natuurlijke vertolkingen. Dankzij deze film kregen jonge avant-garde regisseurs meer kansen om films te maken waar ze de volledige controle over hadden. Het begin van de zogenaamde New Hollywood-fase.

De drang naar vrijheid laat zich ook voelen doorheen de film. Van een echt verhaal is geen sprake. We zien een aaneenschakeling van beelden van motoren op snelwegen tegen de achtergrond van weidse landschappen. Dit terwijl we luisteren naar fantastische muziek van o.a. Steppenwolf, The Byrds, Jimi Hendrix, enz. De bij momenten ‘vreemde’ cuts en de montage tijdens de LSD-trip laten al een glimp zien van het talent van Dennis Hopper, hoewel hij later nog weinig films regisseerde. Ondanks dat de film wat gedateerd aanvoelt, blijft dit een heel belangrijk tijdsdocument voor iedere zichzelf respecterende filmliefhebber.

Cast: Peter Fonda Dennis Hopper Jack Nicholson Luke Askew
Karen Black
Regie: Dennis Hopper