De Slag om de Schelde (2020)

Recensie De Slag om de Schelde (2020)

De Slag om de Schelde recensie

1944. Nederland denkt even bevrijd te zijn door de geallieerden, maar de Duitsers drijven hen terug. Marinus is een Nederlandse jongen die vecht voor de Duitsers. Teuntje komt te weten dat haar broer bij het verzet zit en gaat noodgedwongen ook voor het verzet werken. William crasht met zijn vliegtuig in Zeeland. Het leven van deze mensen raakt onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Het scenario van Paula van der Oest zit bijzonder ingenieus in elkaar. Het verhaal neemt ons mee van de ene spannende scène naar de andere en weet de verschillende verhaallijnen heel subtiel met elkaar te verweven.

Matthijs van Heijningen Jr. grijpt het inventieve scenario aan om een pracht van een oorlogsfilm af te leveren. Toegegeven, dit is de op één na duurste Nederlandse film ooit (na Zwartboek), maar dan nog moet je dat budget juist aanwenden. Ondanks dat er weinig tijd genomen wordt om de personages echt voor te stellen, leef je toch met hen mee. Als deze film één iets duidelijk weet te maken, dan is het dat er geen goed of kwaad bestaat. Allemaal hebben ze hun twijfels en bepaalde gebeurtenissen zorgen ervoor dat een mens de verkeerde beslissing neemt.

De acteurs zijn stuk voor stuk overtuigend, met o.a. mooie rollen voor Tom Felton (jawel, Draco Malfoy uit de Harry Potter films) en onze eigen Jan Bijvoet (wat is dat toch een fantastische acteur) als de vader van Teuntje. Maar een oorlogsfilm zou geen oorlogsfilm zijn zonder actiescènes en die zijn er bij overvloed. Stuk voor stuk heel geloofwaardig gebracht (de vliegtuigcrash en de slag om de Schelde zelf). De camera zit de soldaten op de hielen waardoor je echt het gevoel hebt mee met hen in het heetst van de strijd te zitten. Neem daarbij ook nog eens de schitterende cinematografie en je krijgt een oorlogsfilm die moeiteloos naast kleppers als Dunkirk (2017) of Saving Private Ryan (1998) mag staan. Alweer een prachtige Netflix original.

Cast: Gijs Blom Susan Radder Jamie Flatters Tom Felton
Regie: Matthijs van Heijningen
Genre: Actie Drama