The Spongebob Movie: Sponge on the Run (2020)

Recensie The Spongebob Movie: Sponge on the Run (2020)

The Spongebob Movie: Sponge on the Run recensie

Door de duivelse plannen van Plankton belandt de slak van Spongebob, Gary, bij Koning Poseidon in Atlantis. Het is aan Spongebob, Patrick en zijn andere vrienden om zijn geliefde huisdier te redden.

Hij is zo geel als een kaassoufflé, Spongebob Squarepants! Wie kent de doldwaze avonturen van dit lachwekkende mannetje niet. De serie was een groot onderdeel van mijn jeugd en tot op heden lijkt een eind nog niet in zicht, sterker nog, verschillende spin-off series zijn ook in de maak. Na het succes van de voorgaande twee bioscoopuitingen moest ook deze derde film, Sponge on the Run (2020), oorspronkelijk op het witte doek verschijnen. Zoals een gros aantal releases dit jaar was de keuze dus de film uitstellen of uitbrengen op een videoplatform. Dit laatste is het geworden en vanaf vandaag is de nieuwste Spongebob film te zien op Netflix.

Wat meteen opvalt is dat de traditionele, handgetekende animatie helaas is vervangen voor moderne CGI. Het is jammer dat Nickelodeon hiermee aantoont geen vertrouwen te hebben in deze ouderwetse kunstvorm. Dit neemt echter niet weg dat de CGI-animatie visueel mooi in elkaar zit en erg gedetailleerd overkomt. De keuze om van animatie stijl te veranderen zorgt ervoor dat het vroegere Spongebob gevoel wel een beetje tekort wordt gedaan, maar naarmate de film vordert is hier aan te wennen.

Wat opvalt is dat er van alles geprobeerd wordt om de film op te vullen met willekeurige content. Zo zijn er gastrollen voor beroemdheden weggelegd met verder weinig toegevoegde waarde. Neem Danny Trejo, die de leider speelt van dansende zombie-piraten. Tijdens deze scène komt ook een rappende Snoop Dogg voorbij. Vanaf dit punt kwamen de vraagtekens toch wel opduiken. Waar is de simpliciteit en charme van een Spongebob-avontuur gebleven?

Tussen de soms random gebeurtenissen en bizarre keuzes door zit wel een Spongebob-film verscholen dat vermaak biedt. De terugkerende stemmencast is fantastisch in hun rollen en de humor komt voort uit de pure domheid van de personages. Ook zijn er bepaalde situaties en 'volwassen' grappen die wel aanslaan. Kijk bijvoorbeeld naar Atlantis City, dat wordt weergegeven als een soort Las Vegas, compleet met gok-verslavende vissen. Dit soort kleine details zorgen er toch voor dat er wat te lachen valt.

Naar mijn mening is deze derde Spongebob-film wel de minste van allemaal. Misschien heb ik wat nostalgie voor zijn voorgangers, hoe dan ook ben ik niet meer de doelgroep waar Nickelodeon zich momenteel op focust. Voor de huidige generatie aan kinderen is met Sponge on the Run vast wat lol te beleven, en is dat niet waar het uiteindelijk allemaal om draait.

The Spongebob Movie: Sponge on the Run draait sinds 5 november in de bioscoop.

Cast: Tom Kenny Bill Fagerbakke Rodger Bumpass Clancy Brown
Carolyn Lawrence Mr. Lawrence Jill Tally Mary Jo Catlett
Matt Berry Awkwafina Keanu Reeves Snoop Dogg
Danny Trejo Tiffany Haddish Reggie Watts
Regie: Tim Hill
Genre: Animatie Familie Avontuur Netflix
Speelduur: 1:30 uur

Samengevat de plus- en minpunten van The Spongebob Movie: Sponge on the Run:

Gedetailleerde CGI-animatie maakt dit een visueel aantrekkelijk plaatje, Terugkerende stemmencast nog steeds goed zoals altijd, Paar leuke situaties en 'volwassen' grappen, Kijkt gemakkelijk weg

De CGI-animatie is wennen en hierdoor ontbreekt het traditionele Spongebob gevoel, Teveel geforceerde terugblikken naar de kindertijd van onze personages (die alleen aanwezig zijn om de spin-off serie 'Kamp Koral' te introduceren die in 2021 verschijnt), Aparte gastrollen voor beroemdheden zoals Keanu Reeves, Danny Trejo & een rappende Snoop Dogg

Jordy Gomes beoordeelt The Spongebob Movie: Sponge on the Run met een 5,5 / 10.

5,5

The Spongebob Movie: Sponge on the Run is door 1 filmrecensent beoordeeld met een 5,5 / 10.