Marleen Hegeman

Marleen Hegeman Voormalig filmrecensent

The Family Fang (2016)

Recensie The Family Fang (2016)

The Family Fang recensie

Door Marleen Hegeman op
Als kinderen speelden Annie en Baxter een grote rol in de performance art van hun ouders Camille en Caleb. De ene absurde scène volgt de ander op. Jaren later wordt de relatie tussen Annie, Baxter en hun ouders getekend door spanningen. Wanneer Caleb en Camille plotseling verdwijnen, rijst de vraag of er daadwerkelijk wat gebeurd is of dat het onderdeel is van een nieuwe act.

Zoals de romantische notie van het kunstenaarschap voorschrijft, hebben we hier te maken met gekwelde zielen. Die van Caleb en Camille, die nadat hun kinderen weigerden langer deel uit te maken van hun acts, nooit meer een goede performance hebben neergezet. En die van Annie, de toch niet al te succesvolle actrice met gedragsproblemen. En vergeet de schrijver met de writer's block niet, wiens tweede roman niet aan de verwachtingen kon voldoen. Het grote, zware en dramatische van dit familie epos ligt er wel erg dik bovenop.

En dat is jammer, want voor de originaliteit van het narratief verdient het zeker een pluim. De herinneringen aan de performances zijn aandoenlijk, de fictieve documentaire-fragmenten geven een weerwoord en de vraag wat er is gebeurd blijft interessant. De verhaalstructuur is niet rechtlijnig en dat volstaat hier prima. Het plot is groots opgezet en zoekt het buitengewone. Er wordt een sfeer geschapen waarin alles mogelijk is. Voor de kunst hebben Caleb en Camille namelijk alles over. De ontknoping kan dus alleen maar tegenvallen; er moet immers een antwoord komen. De film kan, ironisch genoeg, niet aan de verwachtingen voldoen.

Cast: Jason Bateman Nicole Kidman Christopher Walken Maryann Plunkett
Regie: Jason Bateman
Genre: Drama Komedie